Frykter de blir kastet ut av hotellet

Publisert Sist oppdatert

Gjester ved hotellet Marina Suites i Puerto Rico frykter nå at de blir kastet ut av hotellet, men Ving sier de garanterer at ingen blir stående på gata.

Flere gjester har reagert på manglende informasjonsflyt, etter at de selv måtte ta kontakt med resepsjonen på grunn av rykter om at hotellet stenger førstkommende fredag.

– Det stemmer at vi har hatt utfordringer med at noen hoteller stenger og ikke alltid har informert oss, før de har informert gjestene. Får vi informasjon om at et hotell stenger før gjestens hjemreise så kontakter vi selvfølgelig gjestene og gir de beskjed, og ordner nytt hotell. Ingen av våres gjester kommer til å stå uten hotell, det kan vi garantere, skriver en representant for Ving på Gran Canaria til Canariavisen.

Gjester som Canariavisen har snakket med bekrefter at de har fått beskjed fra Ving, men at denne først kom etter at de selv hadde tatt kontakt.

– Ikke fått noen beskjed fra hotellet selv, men de gir heller ikke beskjed før du spør selv. Har fortalt Ving det, og de sier at de ordner med nytt hotell i tilfelle vi ikke kommer oss hjem på fredag, forteller Kari Nordtømme, som bor på hotellet.

Ving sitt ansvar

Hotellet har overfor gjester gjort det klart at de ikke tar ansvar for alternativ overnatting for de har bestilt sitt opphold via reisebyrå, og henviser til turoperatøren.

– Gjester som var eksempelvis Vings ansvar ville ikke bli ivaretatt av hotellet. Etter telefonsamtale med Ving servicesenter bekreftet de dette, men lovet at ingen ville bli uten annen overnatting. Resepsjonen her tviler på at det finnes, sier Raymond Knutsen som bor på hotellet til Canariavisen.Oppdatering i saken:

Knutsen har nå fått flyvning hjem lørdag 21.03.

Manglende informasjon

Gjestene har reagert på manglende informasjon.

– Vi fikk tilfeldigvis vite dette av et svensk par som hadde hørt dette. Ving bekreftet dette ved direkte forespørsel senere, sier Knutsen.I en melding skriver Ving:

Hei. Det er ingen som skal bli kastet ut på gata. Om ikke vi klarer å finne et fly til dere før fredag, så skal dere få et nytt hotell. Vi kommer tilbake til dere med info. Planen nå er å få alle norske gjester hjem senest 22.3. Mvh Lina, Ving
– Dårlig at vi ikke får vite noe fra hotellet om at de stenger på fredag. Ikke noe varsel om det. Synes de kan informere hver enkelt om det. Vi har vært her ca 12 år på rad nå, og lagt igjen mye penger, så er litt skuffet, skriver Kari Nordtømme i en melding.

Ving: – De er jo ikke kastet ut

Informasjonssjefen i Ving ber nå gjestene om å forholde seg til informasjonen de får fra Ving.

– Jeg skjønner usikkerheten, men de er jo ikke kastet ut, og ville heller ikke blitt det uten at vi hadde kontaktet dem først. Hvis de har fått beskjed at oss om at det ikke er noen fare for dette og at de skal hentes hjem, så stemmer dette, og da er det dette gjestene må forholde seg til, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff til Canariavisen.

Røhr-Staff påpeker også i en e-post til Canariavisen at gjester som er i tvil bør ta direkte kontakt med Ving for svar på sine spørsmål.

- Tar selvfølgelig vare på alle våre gjester

Hotellet Marina Suites sier i en uttalelse til Canariavisen at de skal ta vare på gjestene.

På grunn av unntakstilstanden, stenging av grenser, og restriksjoner på flytrafikken, må mange hoteller stenge. Vi tar selvfølgelig vare på alle våre gjester. Hvis de booker direkte hjelper vi de til å finne et fly hjem, siden så mange flyvninger har blitt kansellert, og hvis de har booket gjennom et reisebyrå kontakter vi dette direkte for å bekrefte dato for utsjekking, siden de alle prøver å få sine gjester hjem. Det er meningen at alle gjestene på øya skal ha fått reise hjem innen neste mandag, sier salgs- og markedsdirektør Mélanie Lebourgeois i Satocan, som drifter Marina Suites til Canariavisen.

Unntakstilstand

Etter at Spania gikk inn i unntakstilstand har også Kanariøyene vært under et strengt portforbud. Det innebærer også begrensninger for gjestene som bor på hotell.

– Her blir det forøvrig ikke rengjort på rommene lengre – kun skiftet håndklær. Mat på hotellet er nå kun «take away» som må inntas på rommet, forteller Knutsen.

Hotellet bekrefter begrensingene, som de påpeker at de er pålagt å følge som følge av portforbudet, og forteller om de spesifikke begrensningene som nå gjelder for alle gjester som bor på hotell:

Turister må bli på hotellområdet, men kan forlate hotellet for å kjøpe medisiner, mat, eller nødvendige varer på apotek og i supermarkeder, samt reise til flyplassen for sin hjemreise, eller til reisebyrået. Politiet kan kreve forklaring på hvorfor de er ute. Kunder må utvise ansvarlighet i sitt bruk av hotellets fellesområder, men noen tjenester er begrenset eller stengt, alltid for helsegrunner (bassengene er stengt.) Derfor ber vi alle følge instruksjonene fra de ansatte, som er gitt for å garantere deres sikkerhet. Vi anbefaler at de så langt det lar seg gjøre blir på hotellrommet, slik at man ungår fysisk kontakt med andre gjester og ansatte. Disse tiltakene er iverksatt av den spanske regjering for å begrense den globale helsekrisen, og gjester alle som er i Spania uansett hvor de kommer fra, og må følges av alle. Vi er tilgjengelig for å svare på alle spørsmål som måtte oppstå som følge av denne uheldige situasjonen. Det er også vår plikt å kreve at alle gjester følger sanitære regler anbefalt av myndighetene, slik som en minimumsavstand på 1,5 meter, ggode hånndvaskrutiner og vask av ansikt, at man unngår folkemengder, og møter og samtaler i grupper, slik at man holder en passende avstand til alle, skriver hotellet i en e-post til Canariavisen.
Powered by Labrador CMS