Glovo gir etter – ansetter 15 000 bud som faste ansatte
Selskapet risikerer bøter og direktøren sitter på tiltalebenken.
For to år siden trådte den nye "rider-loven" i kraft i Spania.
Den skulle stoppe selskaper som bruker selvstendig næringsdrivende som i praksis er ansatte, med spesielt fokus på leveringsselskaper som Glovo og Uber Eats.
Først to år senere har leveringsselskapet Glovo endret strategi. Nå sier de at leveringsbudene skal ansettes fast.
Bøter og rettsaker
Avgjørelsen kommer etter flere storbøter til selskapet.
Dermed får 15 000 ansatte i Spania nå rett på feriepenger og sykelønn, og alle andre rettigheter som følger med å være fast ansatt.
Avgjørelsen kommer dagen før Glovos grunnlegger og administrerende direktør, Óscar Pierre, skal møte i retten.
Han er tiltalt for brudd på arbeidstakeres rettigheter, etter at den spanske Høyesteretten forbød slik praksis i 2020.
Glovo risikerer bøter og sanksjoner på over 200 millioner euro, og Pierre kan få opptil seks år i fengsel hvis han dømmes.
Glovo ønsker ikke å kommentere den pågående rettsaken eller bøtene, men uttaler at de ønsker å «fremme en ny arbeidsmodell i Spania».
Gjelder alle byer i Spania
Selskapet beskriver beslutningen som en del av sin «forpliktelse til å støtte den digitale økonomien» i landet.
Endringen gjelder alle byene der Glovo opererer, over 900 i dag, og omfatter alle selskapets tjenester.
Rundt 15 000 tidligere selvstendige arbeidere vil bli faste ansatte, samtidig som selskapet lover at brukere, restauranter og samarbeidspartnere ikke vil merke noen forskjell i tjenesten.
Den spanske arbeidsministeren, Yolanda Díaz, kaller dette en seier for demokratiet.
– Ingen selskaper, uansett størrelse eller makt, kan overkjøre demokratiet. Endelig skal Glovo regulere arbeidsforholdene, sa hun under et møte i Brussel.
Glovo planlegger også å starte en dialog med fagforeninger og arbeidsgivere for å sikre en smidig overgang, melder selskapet selv.