Har fått nok av fulle turister
– Vi er ikke interessert i fylleturisme, sier byens turistråd, Pedro Quevedo.

Gran Canarias hovedstad, Las Palmas, sier de vil satse på teknologi, kultur og historie. Målet er å tiltrekke seg mer kultiverte turister.
– Vi er ikke interessert i fylleturisme. Vi vil ha folk som setter pris på det byen faktisk har å by på, sier turistbyråd Pedro Quevedo.
For å tiltrekke seg disse turistene skal byen lansere virtuelle guidede turer med VR-briller, og en ny reklamefilm som viser hovedstadens mer sofistikerte og kulturelle side.
Blant annet ønsker kommunen at folk skal kunne oppleve byen digitalt, noe kommunen selv omtaler som fremskritt "mot en smart turistby".
På VR-menyen hos turistkontorene skal det stå både Santa Ana-katedralen, Alfredo Kraus-auditoriet og teatersalen til Pérez Galdós.
Og ifølge byens teknologisjef, Manuel Ángel Castellano, kan det få flere til å ville se byen med egne øyne.
– Mange får lyst til å besøke et sted etter å ha sett det virtuelt, forklarer han.
Og for dem som har nedsatt bevegelighet kan teknologien også gjøre det lettere å oppleve steder de ellers ikke ville kommet til, legger han til.
Ny guidebok med innhold – ikke bare strand og sol
Las Palmas lanserer også en ny reiseguide, Guía para vivir la ciudad, som går langt dypere enn de vanlige brosjyrene med palmer og strender.
Her får du vite hvordan du kan oppleve byen gjennom kunst, arkitektur, kultur – eller til og med hvor du kan høre klassisk musikk.
– Mange tror det holder med to dager og to strender. Men byen har over 500 års historie, og den er vi klare for å fortelle, sier Quevedo.
Lyden av Las Palmas
Som prikken over i-en har kommunen også laget en helt ny reklamefilm. Den er satt sammen av lyder fra et helt år i byen – fra karneval og julefeiring til helt vanlige hverdager.
– Dette gir en helt annen opplevelse av hva Las Palmas er, sier Quevedo.
– Vi er veldig fornøyde med resultatet. Det er noe nytt og annerledes, avslutter han.