Hotellene ruster opp - vil ha rikere turister
Det er gode tider for kanarisk turistnæring. Nå åpner hotellkjedene lommeboka for å oppgradere.
De gode tidene i reiselivsbransjen på Kanariøyene utnyttes til det fulle. Etter at rekordåret 2024 tiltrakk seg nesten 18 millioner turister til øygruppen, investerer nå hotellene milliarder i oppgraderinger for å tiltrekke seg mer betalingsvillige turister.
Flere hotellkjeder på Kanariøyene satser nå på oppussing for å løfte hotellene til en høyere kategori.
Etterspørselen etter fire- og femstjerners overnatting øker
RIU Hotels & Resorts oppgraderer i år sitt hotell Riu Calypso på Fuerteventura til et Riu Palace-hotell, kjedens mest eksklusive merkevare, melder kjeden selv.
Det samme har skjedd med en rekke andre hoteller de siste årene.
Etter pandemien har blant annet Riu Palace Maspalomas (Gran Canaria), Riu Buenavista (Tenerife) og Riu Gran Canaria gjennomgått store oppgraderinger.
Målet er klart: å tiltrekke seg færre, men mer pengesterke turister som blir lenger og bruker mer penger på stedet.
Lopesan ser utover øyene
Mens mange hotellkjeder fokuserer på oppgraderinger, har Lopesan-gruppen valgt en annen strategi.
De venter fortsatt på godkjenning for nye hotellprosjekter i Meloneras på Gran Canaria, men har samtidig investert tungt i utlandet.
I Punta Cana i Den dominikanske republikk bygger Lopesan sitt andre gigantprosjekt til en prislapp på 320 millioner euro.
Samtidig har selskapet satset på byhoteller, først ved å kjøpe AC Hotel Iberia i Las Palmas i fjor, og deretter ved å overraske markedet med oppkjøpet av luksushotellet Miguel Ángel i Madrid for over 200 millioner euro.
– Vi har nå en posisjon hvor vi kan konkurrere med de beste hotellkjedene i verden, sier Lopesans hotellsjef José Alba, i et intervju med avisa La Provincia.
Boutique-hoteller på fremmarsj
Ikke alle hotellkjeder fokuserer på store luksusresorter.
Grupo Cordial, som lenge har vært kjent for hoteller ved kysten, satser tungt på eksklusive, små boutique-hoteller i byene for tiden.
I år åpner de Boutique Hotel Galdós Jardín i Las Palmas.
– Vi følger markedet tett og vurderer nye muligheter fortløpende, sier direktør Nicolás Villalobos.
Store investeringer fra Meliá
Den spanske hotellgiganten Meliá har de siste to årene brukt 71 millioner euro på å pusse opp hoteller på Kanariøyene.
Flere av kjedens hoteller har gjennomgått store moderniseringer, og nå står Meliá Fuerteventura for tur.
Det skal oppgraderes til et luksuriøst Paradisus-hotell med all-inclusive-konsept.
– Investeringene våre handler om å differensiere produktet og øke kundetilfredsheten, opplyser selskapet.
Flere aktører jakter vekst
Også kjeder som Dreamplace Hotels & Resorts og norskeide Servatur satser tungt.
Dreamplace har økt sin portefølje de siste årene og jobber nå med store oppgraderinger av sine femstjernershoteller, inkludert Gran Tacande på Tenerife.
- Stort behov
Servatur planlegger å investere 80 millioner euro de neste tre årene for å modernisere sine hoteller.
Blant annet skal de pusse opp Riosol i Puerto Rico for én million euro i første omgang.
Nylig pusset de også opp Puerto Azul i samme by.
- Vårt fokus er å forbedre anlegget, som har stort behov for investeringer og reposisjonering i markedet. Som på alle andre anlegg vi driver, ønsker vi å skape verdi for både eierne og kundene. Det håper og tror jeg også vi vil lykkes med på Riosol, på samme måte som det har skjedd på for eksempel Puerto Azul og Hartaguna, sa Servatur-direktør Michael Lund Jensen til Canariavisen, da vi omtalte overtakelsen av Riosol i fjor.
Forventer 20 millioner turister om få år
Ifølge Canariajournalen viser en ny studie fra det politiske partiet Drago Canarias, at det kan komme 20 millioner turister til øygruppen i 2026.
Spådommen kommer etter et rekordår i 2024, med nesten 18 millioner turister.
Partiet kritiserer masseturismen og Kanariøyenes markedsføring, som tiltrekker seg stadig flere turister.
Masseturismens press på infrastruktur og miljø har fått mye oppmerksomhet de siste årene på Kanariøyene.
Det har blant annet ført til protester flere steder, og også øygruppens myndigheter har sagt at de ønsker seg mer betalingsvillige turister.
Motstanden og trykket på infrastrukturen har også fått populære feriekommuner som Mogán til å innføre turistskatt.