Arkivfoto av Tauro på Gran Canaria. Foto: Shutterstock

I opprør mot nye turistregler –⁠ frykter kaos fra 1. oktober

Raser mot nye regler.

Publisert Sist oppdatert

Hotellnæringen, lokale innbyggere og nasjonale aktører på Kanariøyene mobiliserer nå mot de nye reglene som trer i kraft 1. oktober.

De kan du lese alt om her.

Disse pålegger alle turistbedrifter å dokumentere og registrere detaljer om reisende som bor på overnattingssteder.

Både hotelleiere og reiselivsaktører frykter at de nye kravene vil føre til kaos, da de mener det er praktisk umulig å etterkomme regelverket.

De nye bestemmelsene krever at det innhentes personopplysninger som ikke nødvendigvis fremgår av offisielle dokumenter, som pass eller ID.

Blant annet skal informasjon om betalingsmetoder, kredittkortnumre og mobiltelefonnumre registreres.

Ikke bare hoteller og andre overnattingssteder er omfattet – også reisebyråer, bilutleie og andre turistrelaterte tjenester må følge de nye reglene.

Reisebyråene hardest rammet

Spesielt reisebyråene uttrykker bekymring, særlig fordi Imserso-reisene (pensjonistreiser sponset av den spanske staten) snart skal selges.

De frykter at de nye kravene vil skape store utfordringer midt i høysesongen, og mange ber derfor om en utsettelse av innføringen.

Den nasjonale hotellforeningen, Cehat, har sendt en formell klage til både Turistdepartementet, Innenriksdepartementet, og til politiet og sivilgarden, der de krever en gjennomgang av regelverket.

Konkurranseulempe i EU-markedet

Cehat påpeker flere problematiske sider ved de nye kravene.

Blant annet hevder de at regelverket setter spanske selskaper, eller selskaper som opererer i Spania, i en betydelig konkurranseulempe sammenlignet med andre EU-land som ikke har tilsvarende krav.

Hotellnæringen står allerede overfor mange utfordringer, og dette er et ytterligere press som gjør situasjonen vanskeligere, ifølge foreningen.

De mener også at den nødvendige teknologiske infrastrukturen ikke er på plass, noe som fører til usikkerhet og risiko for bøter og omdømmeskader dersom bedriftene ikke klarer å oppfylle kravene.

Små og mellomstore bedrifter rammes hardest

Cehat understreker at de nye kravene vil være spesielt belastende for små og mellomstore bedrifter, som utgjør 95 % av turistsektoren på Kanariøyene.

Implementeringen av disse kravene vil øke kostnadene for drift og gjøre den daglige administrasjonen mer komplisert, noe mange bedrifter rett og slett ikke vil kunne håndtere, ifølge Cehat.

Hvis ikke regelverket blir endret, advarer hotelleiere om at de ikke vil kunne overholde det.

Dette vil igjen føre til at datagrunnlaget som statens sikkerhetsstyrker bruker for å bekjempe kriminalitet og terror, blir upålitelig.

Powered by Labrador CMS