Arkivfoto av flyplassen på Gran Canaria.

IT-problemer rammet tusenvis

Køene har strukket seg helt til utgangen etter store dataproblemer.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn på vei hjem fra ferie på Gran Canaria opplevde kaotiske tilstander på flyplassen i Las Palmas lørdag, etter at dataproblemer rammet flere viktige innsjekkingssystemer. 

Det skal dreie seg om internettproblemer som er løst, melder flyplassoperatøren Aena på X lørdag kveld. 

Køene strakte seg helt til hovedinngangen, og frustrerte reisende måtte smøre seg med tålmodighet. Trolig blir mange sittende fast på ferieøya som følge av problemene. 

- Vi er kjent med situasjonen i dag på Las Palmas, som skyldes en systemfeil og har ført til problemer med innsjekk og informasjonsskjermene på flyplassen, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Sara Westphal Emborg Neergaard, til Canariavisen. 

Sara Westphal Emborg Neergaard er kommunikasjonssjef i Norwegian Danmark.

Selskapet har foreløpig ikke oversikt over hvor mange som er rammet blant deres passasjerer. 

- Men vi har en rekke avganger fra Las Palmas i dag. Berørte passasjerer kan kontakte vår kundeservice for hjelp, sier Neergaard.

- Jobber på spreng

Canariavisen har også kontaktet SAS for en kommentar. De opplyser at en rekke avganger har blitt forsinket. 

- Også fire av de flyvningene vi skulle ha gjennomført til Norge har blitt påvirket. Vi jobber nå på spreng med å få passasjerene dit de skal så fort det lar seg gjøre. Samtidig jobbes det også ved flyplassen for å få orden på det tekniske så raskt som mulig, sier SAS sin pressesjef i Norge, Øystein Schmidt.

Ventet i flere timer

– Vi har stått her siden 13.30 uten informasjon. Det eneste vi har hørt, er at systemene skal være nede, forteller en passasjer til DinSide.

En annen reisende, Ole Salsten, fortalte at det ikke var systemene, men internettforbindelsen som var problemet. 

– Etter en time begynte de å skrive ut bagasjelapper manuelt for oss som allerede hadde sjekket inn på nett, forklarer han. Salsten, som var tidlig ute, rapporterer om store forsinkelser og kaos.

Ikke første gang flyplassen får kritikk

Det er ikke bare norske turister som har hatt utfordringer på flyplassen. 

Lange køer på flyplassen på Gran Canaria er ikke uvanlig. I helgene topper det seg ofte.

Tidligere har blant andre en britisk reiseblogger som går under kallenavnet @englandandtravel på TikTok laget en video av lange køer ved passkontrollen på flyplassen, ifølge den britiske tabloidavisa The Mirror

@englandandtravel Gran Canaria airport was horrendous on the way there, not only Birmingham with issues #fyp #travel #Europe #grancanaria🇮🇨 ♬ original sound - England and travelling

Reisekanalen beskrev Gran Canaria-flyplassen som «den verste innreisen til et land jeg noensinne har opplevd». 

Canariavisen har også tidligere omtalt hvordan for lav bemanning fører til problemer for ankommende reisende

KAOS: Folk må ofte vente som sild i tønne på bagasjen sin. Foto: Privat

Videoen fikk stor oppmerksomhet, med flere som delte lignende erfaringer om timevis venting, ifølge den britiske avisa Birmingham Mail

I 2021 måtte presidenten i øyrådet på Gran Canaria gå ut med en beklagelse etter omfattende reisekaos på flyplassen. 

– Øyrådet vil ikke tolerere en gjentakelse av det pinlige kaoset med køer og ventetider på mer enn to timer, sa presidenten i øyrådet på Gran Canaria, Antonio Morales, i 2021. 

Kanariøyenes president, Antonio Morales. Foto: Cabildo de Gran Canaria

Han krevde også at flyplassoperatøren Aena tar umiddelbare grep, for å hindre at hundrevis av passasjerer blir stående som sild i tønne på flyplassen.

– Vi krever at Aena gjennomfører sitt oppdrag og tar seg av toppene i trafikken som skjer på ledende turistdestinasjoner, slik som Gran Canaria, og som krever effektiv og velorganiserte flyplasstjenester, fortsatte Morales.

Lite har blitt gjort

Til tross for harde bud fra Morales, har lite blitt gjort. Både ved avreise og ankomst tar det ofte flere timer, spesielt i helgene. 

Flyplassen har også blitt jevnlig kritisert for å henge etter i digitaliseringen. Mange flyplasser i Europa har i dag automatisk innsjekking og bagdrop, noe som har latt vente på seg på Gran Canaria. 

Da Canariavisen spurte Aena om dette i 2023, la de kort og godt skylda på flyselskapene: 

– Innsjekkingsprosessen utføres av flyselskapene. Aena har innsjekkingsautomater på noen av flyplassene sine, men det er opp til flyselskapene om de vil tilby denne tjenesten til sine passasjerer eller ikke, sier kommunikasjonssjef i Aena, Esther Pérez, til Canariavisen.

Eline Hyggen Skari i er pressesjef i Norwegian. Foto: Thomas Brun NTB / Kommunikasjon

Norwegian mente på sin side at tilbudet til Aena ikke var på nivå med det de ønsker fra et automatisk system. 

– For at det skal være effektivt nok for våre kunder å benytte selvbetjente innsjekkingskiosker så må det være tilgjengelig tilstrekkelig mange nok av dem og samtidig tilgang til bag drop tjeneste, forklarte senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Eline Hyggen Skari, til Canariavisen.

– Har man kiosker, men ikke bag drop tilgjengelig, må de reisende likevel stå i kø for å levere bagasjen. Det er flyplassene som eier de selvbetjente kioskene og tilgjengeliggjør disse sammen med selvbetjente skranker og bånd for levering av bagasje, sier Skari og legger til:

– Vi vurderer hele tiden de alternativene og mulighetene som finnes for å bidra til å gjøre kundeopplevelsen enda bedre for våre kunder.

Endringslogg
  • Lagt til uttalelse fra SAS.

  • Oppdatert med uttalelse fra Aena.

  • Lagt til uttalelse fra Norwegian.

Powered by Labrador CMS