Kan bli nødt til å selge
Det går dårlig for Armas. Selskapet er begravd i gjeld og blir spist opp av utenlandske gribbefond.
Fergeselskapet Naviera Armas står i fare for å bli solgt. Det kriserammede kanariske selskapet har nesten 800 millioner euro i gjeld.
I mars døde selskapets direktør, Antonio Armas Fernández, som var sønn av grunnleggeren Antonio Armas Curbelo.
I tillegg har økte drivstoffkostnader satt Spanias største fergeselskap sin fremtid på spill, etter at de kjøpte Transmediterránea i 2017.
Analytikere spår nå at kreditorene nå vil banke på døra med krav om å få aksjer som nedbetaling for gjelden. Det er også snakk om at Armas kan bli nødt til å selge deler av selskapet for å betale milliongjelden.
Selskapet møtes også av kreditorer fra Acciona, som har gått etter Armas med krav om 50 millioner euro. De er uenige i en avbetalingsplan som kom på plass da Armas kjøpte Transmediterránea i 2017 for 260,4 millioner euro.
En betalingsutsettelse var en del av kontrakten, men Acciona frykter nå at de ikke vil få betalt. Acciona har derfor saksøkt Armas.
I fjor håpet Armas på en 100 millionersinvestering fra Sociedad Estatal de Participaciones Industriales, men denne kom aldri, og Armas måtte som følge av det selge seg ut rundt Balearene og ved fastlandet.
Før salget til italienske Grimaldi, som selskapet fikk 375 millioner euro for, inngikk Armas en avtale med gribbefond hos Barings, Cheyne og JPMorgan, som kjøpte opp rundt 250 millioner euro i gjeld med en utsettelse frem til mars 2026. Ytterligere 376 euro i gjeld er også kjøpt opp, ifølge Expansión.
Fondene har nå 43% av kapitalen og 58% av stemmene i Armas, men trolig vil dette bare øke nå som Armas må reforhandle med investorer, hovedsaklig som følge av økende oljepriser.
Nå skal JP Morgan, Barings og Cheyne Capital – de tre hovedkreditorene – ha gått sammen med Banco Santander for å spytte inn mer penger i Armas, for å gjøre opp for den stigende drivstoffprisen. Kombinert med ytterligere oppkjøp av gjeld ser det ut til at Armas kan havne på utenlandske hender, og ikke lenger være et kanarisk selskap.