Kanariøyene sikter mot rekord
Kanariøyene opplever turistboom og satser på yngre reisende, bærekraft og kvalitet på oppholdet.
Denne vinteren strømmer turister fra Norge og andre land til Kanariøyene og det er antatt at det blir ny turistrekord på øya i år. Turistmyndighetene, representert av Turismo de Islas Canarias, har ikke bare som mål å styrke denne veksten, men også å satse på å tiltrekke seg flere yngre reisende.
Endrer fokus etter protester
I løpet av de siste månedene har protester mot masseturisme dominert overskriftene i utenlandske medier. Dette har skapt et inntrykk av at turister ikke er velkomne, noe som har påvirket opplevelsen til mange besøkende.
– Bilder av trakassering av turister på stranden er verken bra eller ønskelig, sier Gran Canarias turistminister Carlos Álamo. For å endre dette inntrykket har myndighetene lansert en omfattende kampanje rettet mot flere land, inkludert Norge. Kampanjen fokuserer på å fremheve planene om fornyelse og forbedring av turisttilbudene.
Tidligere denne måneden møtte Canariavisen på guttegjengen ovenfor. De unge voksne kunne fortelle at de var svært fornøyde med å dra til akkurat Gran Canaria.
– Nå begynner det for alvor å bli kaldt hjemme i Norge. Da er det deilig å komme ned til Kanariøyene, forteller Bjerke før Klepp Moe tar over.
– Så er det direktefly også, så reisen er ikke så ille som mange skal ha det til, smiler han.
Kvalitet og lønnsomhet
De nye strategiene ble nylig presentert på en av verdens største reiselivsmesser i London. Storbritannia, som er ett av Kanariøyenes største marked, var i fokus, men tiltakene vil også nå andre viktige markeder som Norge.
Ifølge Álamo handler ikke satsingen bare om å tiltrekke seg flere turister, men om å øke lønnsomheten per besøkende. Ved å satse på økt kvalitet kan hoteller og andre aktører tilby bedre tjenester og dermed ta høyere priser.
– Det handler om å forbedre turistopplevelsen og samtidig sikre bærekraftig vekst, forklarer Álamo.
Ønsker miljøbevisste turister
Som en del av den nye strategien oppfordres turister til å opptre mer miljøbevisst. Kampanjen, rettet mot ti viktige europeiske markeder, inkluderer budskap om å kjøpe lokale produkter og delta i autentiske og ansvarlige opplevelser. Målet er å bidra til øygruppens utvikling samtidig som miljøet bevares.