Det oppstod komplett kaos på Gran Canaria-flyplassen på lørdag, da flere IT-systemer skal ha sviktet. Problemene varte i flere timer.

Minst to Norwegian-fly dro uten bagasje: - Dreier seg om ganske mange

Passasjerene fra Gran Canaria ble først rammet av køkaos. Så fikk de beskjed om at bagasjen deres står igjen på ferieøya. 

Publisert

Etter lørdagens omfattende IT-problemer på Gran Canaria-flyplassen, har det ikke blitt enklere for de passasjerene som nå har kommet seg hjem. 

Etter timevis i køer som følge av innsjekkingskaos, skal angivelig flere hundre passasjerer ha fått en sur beskjed: bagasjen deres står igjen på Gran Canaria. 

Køene gikk langt utenfor avgangshallen.

- Dreier seg om mange

Norwegian sier det dreier seg om mange passasjerer: 

-  Vi har dessverre ikke presise tall på hvor mange passasjerer som er berørt, men det jeg kan si, er at det dessverre dreier seg om ganske mange, sier kommunikasjonssjef Sara Westphal Emborg Neergaard i Norwegian til Canariavisen. 

Hun forklarer at IT-problemene på flyplassen i går, lørdag, rammet flere systemer, inkludert innsjekking og bagasje. 

Sara Westphal Emborg Neergaard er kommunikasjonssjef i Norwegian Danmark.

- Arbeider på høytrykk

Målet er å få bagasjen hjem til Norge så raskt som mulig. 

- Vi arbeider på høytrykk for at bagasjen fra Las Palmas som ikke ble med i går, blir ettersendt til sin sluttdestinasjon hurtigst mulig denne uken, sier Neergaard. 

Dette må du gjøre om du er rammet

Mange passasjerer har blitt bedt om å fylle ut et skjema på flyplassen, slik at Norwegian kan spore opp bagasjen. 

- Har man fylt ut det fysisk på flyplassen, er dette fint. Da mottar man en kvittering når den er registrert. Dette kan ta litt tid, da det er mange passasjerer det dreier seg om, forklarer Neergaard. 

Dersom man ikke har utfylt det fysiske skjemaet, kan man sende opplysningene på listen under til hdqbags@norwegian.com

Dette utfylles og sendes til Norwegian

  1. Full name:
  2. Home address:
  3. Temporary address:
  4. Phone number with country code:
  5. Flight number:
  6. Final destination:
  7. Tag number:
  8. Colure of the bag/suitcase:

Ikke fornøyd

En av de som nå sitter uten bagasje, er  John F. Honningsvåg. Han er ikke spesielt fornøyd med Norwegian sin håndtering i situasjonen: 

-  Minst to fly gikk til Bergen uten bagasje. Alle måtte fylle ut et ark som de ikke har fått respons på.  Det sitter mye folk som lurer på hvordan dette håndteres. De burde ha sagt noe om hvordan dette kan løses eller vil bli løst, sier han til Canariavisen. 

Honningsvåg ble bedt om å fylle ut skjemaet. Det gjorde mange andre også, men prosessen med bekreftelse tar tid på grunn av antallet passasjerer som er rammet, ifølge Norwegian.

Selv dro han tilbake til Flesland og fikk beskjed om at det kunne ta noen dager. 

- Andre har hørt at bagasjen kanskje ikke kommer før over nyttår. Det er sikkert enorme mengder med kolli, mener han. 

Han legger til at han ikke tror de som har varslet ground-handler Widerøe har fått tilbakemelding. 

Selv har Honningsvåg i det minste fått et registreringsnummer. 

- Men det gir ingen treff, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS