Nå blir dette enklere på Kanariøyene

Enklere fortolling av småkjøp, men netthandel fra Kanariøyene er fortsatt frustrerende. «

Publisert Sist oppdatert

Nå skal det bli enklere å handle på nett fra Kanariøyene.

Siden 15. november har nemlig fraktselskapene fått muligheten til å tolldeklarere varer i forsendelser med en verdi på under 150 euro.

Enklere fortolling

Det såkalte H7-skjemaet har ført til en del frustrasjon for netthandlende kunder på øygruppen.

Når det kommer en pakke, vil du ofte få et brev fra Correos (posten) eller en melding fra fraktselskapet.

I dette blir du bedt om å sende inn en e-post med informasjon om innhold og verdi i pakken, for å tolldeklarere denne.

Deretter får du til svar at du må fylle ut informasjonen i et offisielt skjema, samt signere en egenerklæring på at verdien er under 150 euro.

Er den over dette skal du betale I.G.I.C (moms) til Kanariøyene.

Hele herligheten må sendes tilbake på e-post med signatur og en kopi av NIE, residencia eller pass.

Tungvint har det vært, for å si det mildt.

Fraktselskapene kan ta over

Med den nye endringen kan fraktselskapene altså sende inn denne dokumentasjonen for deg, så lenge alle utgifter for varene og levering er betalt på forhånd.

-Både denne endringen og en annen som ble publisert i juli, som lar kunder selvdeklarere overfor tollen, er en del av målet til skattemyndighetene for å strømlinjeforme og forenkle de administrative prosedyrene og fjerne indirekte kostnader for kunden, forklarer visepresident i tollvesenet, Román Rodríguez i en uttalelse.

Fortsatt frustrerende

Å skulle handle på nett fra Kanariøyene er likevel ingen problemfri affære, selv om fortollingen nå blir enklere.

Ettersom Kanariøyene er en såkalt Special Zone, med lavere moms og andre skatteregler enn fastlandet, er det mange nettbutikker som ikke sender til Kanariøyene i det hele tatt.

På toppen av dette kommer økte fraktkostnader til øygruppen, som i mange tilfeller blir dyrere enn selve varen man kjøper.

Dette kan igjen føre til misfornøyde kunder og mange nettbutikker gidder rett og slett ikke å ta seg bryet.

Ofte må man derfor benytte selskaper eller venner på fastlandet, som kan motta pakken og videresende den. Særdeles upraktisk, med andre ord.

Powered by Labrador CMS