Nå satser folk på all-inclusive

– Vi ser en stor økning, sier Hans Christian Birkeland i Restplass.no

Publisert Sist oppdatert

Med uforutsigbar økonomi og trangere kår er det stadig flere som velger å kjøpe pakkereiser med all-inclusive. Ifølge Restplass.no øker nå salget av slike reiser med nesten 50 prosent.

– Mer presset privatøkonomi gjør at flere ønsker en fastprisavtale på ferien, sier Hans Christian Birkeland i Restplass.no.

Ifølge Nettavisen har matvareprisene i Norge steget 12 prosent på ett år, og den samme avisen melder om nye prisøkninger i vinter.

Til tross for dette skal mange nordmenn ut å reise til varmere strøk i vinter. Ifølge TUI velger hele 80% av de som reiser Gran Canaria, og mange går for all-inclusive.

– Vi ser en stor økning i «all-inclusive» nå, forteller Birkeland.

Ifølge en analyse som reisenettstedet har utarbeidet, er mer enn hver femte ferietur som bestilles nå i form av all-inclusive.

Også hos chartergiganten TUI ser de den samme trenden.

– Mest mulig verdi for pengene og forutsigbarhet er de trendene vi ser nå. Vi ser at All-inclusive også er spesielt populært, og det er nok mye på grunn av forutsigbarheten det gir de reisende. Du slipper de store overraskelsene og alt er forhåndsbetalt, sier kommunikasjonssjef i TUI, Nora Aspengren.

LES OGSÅ:Dette unngår eksperten på ferie

Lurt å være tidlig ute

Ifølge Birkeland lønner det seg fortsatt å begynne planleggingen tidlig, hvis man vil få best mulig pris på ferien. Aller best er det om man er litt fleksibel på reisemål, mener han.

– Samtidig bør du ikke vente for lenge med å bestille på de mest populære all-inclusive-hotellene. De begynner å fylle seg opp nå, sier Birkeland.

Til tross for dette velger fortsatt mange å bestille nært opp mot avgang. Hos TUI er tendensen klar, og Aspengren sier folk venter på gode tilbud før de slår til.

Hos chartergiganten TUI viser tallene at salget er tilbake på 2019-nivå. Salget av reiser i desember har økt med 27% de to siste ukene.

– Det er godt å se at bestillinger av reiser i julen ligger på nivå med 2019. Vi prioriterer opplevelser nå og vi vil nyte de i kjente omgivelser, sier Aspengren.

Powered by Labrador CMS