Nordmann kastet ut av hotellet første dag – krevde erstatning fra Ving
Den norske turisten skal ha vært både truende og ubehagelig mot gjester og ansatte ved hotellet på Tenerife. Oppførselen endte med utkastelse allerede første dag, og mannen krevde derfor erstatning fra Ving. Det kan han imidlertid se langt etter, for nå har Transportklagenemnda bestemt at Ving gjorde rett i å kaste ut mannen. Det var nettstedet Flysmart24 som først omtalte saken.
Den vanskelige gjesten sjekket inn på et av Ving sine egne hoteller i Playa de Las Americas på Tenerife i november.
Mannen skal ha krevd å få dekket utgiftene for oppholdet på hotellet han ble kastet ut fra og tilbakebetaling av beløpet han måtte ut med for opphold på et annet hotell. Med andre ord ønsket han rett og slett at oppholdet skulle bli gratis.
Blankt avslag
Ving har gitt blankt avslag på begge krav, og dette førte til at saken ble sendt til Transportklagenemnda.
Gjesten som ble kastet ut skal ha besøkt det populære familiehotellet Sunwing Fañabé Beach på Tenerife. Etter innsjekking skal mannen ha laget bråk nesten med en gang. Resepsjonen mottok flere klager på oppførselen hans, og det ble derfor besluttet at hotellet skulle ha et møte med han for å advare om at det kunne ende i utkastelse hvis han ikke skjerpet seg.
– At gjester blir kastet ut skjer uhyre sjelden. Jeg har faktisk ikke hørt om noen annen sak enn denne i mine fire år i Ving, sier informasjonssjef Siri Røhr-Staff til nettstedet flysmart24.
Møtet hjalp ikke
Møtet med mannen skal ikke ha hjulpet. I tillegg til å bryte røykeforbudet på rommet og balkongen skal han også ha oppført seg ufint mot hotellets personale når de tok kontakt for å be han følge reglene. Han skal også ha vært overstadig beruset i hotellets fellesarealer og oppført seg truende mot andre gjester.
De ansatte i hotellets butikk, Ving sine ansatte og helpdesken skal også ha fått gjennomgå av den ubehagelige turisten, som også lot oppførselen gå ut over sitt eget reisefølge ifølge klagenemnda.
Ble kastet ut samme dag
Samme dag som han ankom ble det derfor besluttet at mannen måtte ut av hotellet. Han ble sendt til hotellet Labranda Isla Bonita, mens reisefølget ble igjen på Sunwing-hotellet resten av ferien.
Mannen har i etterkant av situasjonen sagt at han ikke kjenner seg igjen i hotellet og Ving sin versjon av historien. Han krevde derfor 6500 kroner fra Ving, men reiseselskapet har fått full støtte i nemnda.
Har rett til å kaste ut gjester
De har konkludert med at mannen ikke har rett på erstatning ettersom Ving har rett til å kaste ut personer som ikke følger reglene på deres hoteller.
«Ving valgte å kaste ut klager, mens hans medreisende fortsatte å bo på hotellet. Nemnda kan ikke. basert på sakens faktum, legge til grunn annet enn at utkastelsen av klager var berettiget. Klager fikk også flere advarsler og det ble gjennomført møter med han uten at adferden stanset. Ving har i en slik situasjon også ansvaret for å ivareta sine ansatte og andre gjester på stedet,» lyder beslutningen fra Transportklagenemnda.