LEIEBIL: Flere nordmenn tilbyr ulovlig persontransport på Gran Canaria. De bruker alt fra leiebiler til egne privatbiler. Foto: Lisbet Fjølstad/Canariavisen

Nordmenn kjører pirattaxi i stor stil på Gran Canaria

Både passasjer og sjåfør risikerer skyhøye bøter. En av sjåførene er anmeldt for grov svindel i Norge, en annen har sonet for voldtekt. Likevel står nordmenn i kø for å benytte seg av den ulovlige persontransporten.

Publisert Sist oppdatert

De markedsfører seg åpenlyst på sosiale medier. Canariavisen har over tid fulgt nordmennene som tilbyr pirattaxi på Gran Canaria.

  Kortversjonen

  • Canariavisen har kartlagt åtte nordmenn som kjører pirattaxi på Gran Canaria. 
  • De spesialiserer seg alle på å kjøre nordmenn til og fra flyplassen på ferieøya. 
  • De mangler alle lovpålagte forsikringer og løyve for å drive med persontransport. Likevel markedsfører de seg åpenlyst på sosiale medier. 
  • En av personene vi har identifisert er anmeldt for grov svindel i Norge, har stukket av fra ubetalt husleie, stjal en gravemaskin, og har tidligere eid to selskaper, hvorav ett ble tvangsoppløst i 2022 og et annet gikk konkurs. 
  • En annen sjåfør har sonet for voldtekt tidlig på 2000-tallet. 
  • Både kjøring og å benytte seg av pirattaxi er straffbart i Spania. Sjåføren risikerer inntil 4000 euro i bot og konfiskering av bilen. Passasjerer kan få 600 euro i bot. 
  • Fordi de mangler forsikring for passasjertransport, risikerer man som passasjer også manglende dekning hvis noe skjer. 

Vi har kartlagt et miljø som markedsfører seg åpenlyst på sosiale medier. Noen går under falskt navn, er tidligere straffedømte og involvert i alvorlige svindelsaker.

Disse nordmennene benytter norske Facebook-grupper for å skaffe kunder. Der tilbyr de billig transport til og fra flyplassen. Noen tilbyr også utflukter.

Til tross for at all persontransport krever løyve og spesialforsikringer som skal sikre passasjerer i tilfelle ulykker, opererer disse nordmennene i privatbiler og leiebiler – uten de nødvendige forsikringene.

De har hverken det blå registreringsskiltet som indikerer at de har løyve eller godkjent forsikring. Denne forsikringen er ment å dekke passasjerer i tilfelle ulykke.

Du kan heller ikke vite om sjåføren har spansk førerkort, eller om de tidligere er dømt for trafikklovbrudd.

At passasjerene som velger å kjøre pirattaxi løper en stor risiko, stopper ikke kundene fra å strømme til.

I kommentarfeltene under innlegg som lover billig transport, står norske turister i kø for å kjøpe. Prisene ligger ofte 20 - 30 prosent under de man må betale med en lovlig taxi- eller transfertjeneste.

Straffbart

Å kjøre pirattaxi i Spania er straffbart. Canariavisen kjenner blant annet til en britisk mann som ble pågrepet i fjor for lignende piratvirksomhet på Gran Canaria.

I tillegg risikerer sjåførene bøter på opptil 4000 euro. Man kan også miste førerkortet, og i mer alvorlige tilfeller få bilen konfiskert.

Passasjerer kan ende opp med bøter på opptil 600 euro.

Anmeldt for svindel

En av piratsjåførene Canariavisen har identifisert når vi kartla miljøet, er en norsk mann fra Østlandet. Han har bodd på Kanariøyene i flere år, og har tidligere vært involvert i angivelig svindel.

Han går under ulike identiteter på sosiale medier, men Canariavisen kjenner hans egentlige navn.

Mannen er en vi har omtalt tidligere, i forbindelse med en angivelig klokkesvindel, der en annen nordmann ble lurt for 164

500 kroner i salget av en luksusklokke. Saken er fremdeles under etterforskning.

33-åringen og samboeren skal ha reist til Gran Canaria etter at han fikk juridiske problemer hjemme i Norge.

Ifølge Drammens Tidende (krever innlogging), som omtalte svindelsaken først, har mannen hatt et byggefirma i Sande som ble slått konkurs i 2022, og et tilsvarende selskap i Sandefjord som ble tvangsoppløst sommeren 2022.

Da Vestfold tingrett skulle ha tak i 33-åringen for å forkynne konkursen, viste dette seg å være vanskelig.

Etter to måneder fikk retten til slutt kontakt på telefon, før samtalen ble brutt.

Også bostyrer Øivind Rief Armo i Horten har mislyktes i sine forsøk på å få kontakt, ifølge Drammens Tidende.

Overfor den samme avisen sier mannens tidligere huseier at han har stukket av fra ubetalt husleie i Sande, og forsvant med en gravemaskin som senere dukket opp i en hage i Drammen.

I dag er han en av de som åpenlyst markedsfører at han kjører pirattaxi på Gran Canaria, under et falskt navn.

Markedsfører seg åpenlyst

Han har blant annet opprettet en egen Facebook-gruppe i februar 2024, som allerede har over 400 medlemmer. I denne gruppen markedsfører han også pirattaxi-tjenestene sine.

I åpningsinnlegget på gruppa skriver mannen:

«Det har vært mye oppstyr rundt taxi her nede i det siste, kortterminaler som ikke funker og blir trukket dobbelt rett og slett uærlighet.» Videre skriver de: «Vi er ærlige og redelige, vi gjør dette nå for å ha noe å drive sammen som en familie her nede.»

I et innlegg på gruppa der flere stiller spørsmål ved lovligheten, innrømmer mannen selv at han ikke har løyve, men at han planlegger å skaffe seg dette hvis han får nok kunder.

I enkelte grupper har en kvinne som er mannens partner utgitt seg for å være en fornøyd kunde og anbefalt de ulovlige tjenestene i kommentarfeltet.

Slik har vi dokumentert kjøringen

Canariavisen har dokumentert kjøringen gjennom tips vi har mottatt, bildebevis, samtaler med passasjerer og ulike kommentarfelt- og innlegg på Facebook.

Vi har også dokumentert kjøring gjennom egne bilder, som viser at sjåførene gjerne bruker leiebiler.

Bilder og meldinger viser at 33-åringen fra Østlandet tilbyr transport for 55 euro fra Puerto Rico til flyplassen, omtrent ti euro billigere enn de lovlige taxiene.

Skal du tur/retur koster det imidlertid 100 euro - omtrent 30 euro mer enn hva en lovlig taxi koster, fordi returtariffen er langt lavere enn vanlig pris med taxi.

Betalingen foregår kontant og uten noen form for kvittering eller dokumentasjon på transaksjonen.

Ikke den eneste

I ulike Facebook-grupper rettet mot nordmenn på Gran Canaria finner vi flere som tilbyr de samme tjenestene.

Så langt har Canariavisen kartlagt åtte ulike nordmenn - alle uten løyve - og alle deler fritt og åpent at de kjører.

Blant disse finner vi en Oslo-mann som tidligere er dømt for voldtekt hjemme i Norge tidlig på 2000-tallet.

Men vi finner også personer som er godt kjent i det norske miljøet, og som markedsfører seg mer diskrét, gjennom ulike barer og utesteder der nordmenn ferdes. Av de vi har kartlagt, hadde ingen løyve.

– Bruker falske profiler

Norske Trude Elisabeth Thorsvik Vredebregt har drevet med turistinformasjon og formidling av tjenester på Gran Canaria i ti år. Det gjør hun blant annet gjennom en Facebook-side og nettsiden lovemogan.com. En av tjenestene hun tilbyr er formidlig av lovlig transport.

Hun mener det er vanskelig å fastslå nøyaktig hvor vanlig slik piratkjøring er.

– Det skyldes flere faktorer. De opererer ofte under radaren og markedsfører seg via uformelle kanaler, som sosiale medier eller munn-til-munn, noe som gjør det vanskelig for myndighetene å overvåke og regulere dem effektivt. Ulovlige sjåfører bruker falske profiler eller anonyme annonser for å tiltrekke seg kunder, og dette bidrar ytterligere til utfordringene med å spore deres aktiviteter, forklarer hun til Canariavisen.

Hun peker også på en mangel på konkrete rapporter fra publikum, uvitenhet blant turister, og frykt for å selv bli bøtelagt.

At miljøet også endrer modus operandi ofte, gjør det vanskelig å få oversikt.

– Dette dynamiske miljøet gjør det krevende å holde oversikt over og måle utbredelsen av ulovlige transporttjenester over tid, sier hun, og legger til at hun mener den åpenlyse markedsføringen av ulovlige transporttjenester på sosiale medier, viser en tydelig mangel på respekt for lokale lover.

– Jeg har observert at visse grupper anbefales gjentatte ganger, noe som skaper bekymring. Disse gruppene kan ofte forveksles med lovlige tilbud, men bygger på falske påstander om registrering og at de innehar eller er i ferd med å få offentlig lisens, forklarer hun.

Thorsvik Vredebregt har selv skrevet om pirattaxier på bloggen sin. Der presiserer hun at både passasjerer og sjåfører kan bøtelegges tungt.

Slik vet du om taxien er lovlig

Hun har også en rekke klare råd til sine lesere:

Om du ønsker å ettergå lovligheten av taxien du tar på Gran Canaria, er det en smal sak:

Lovlige taxier og transfertjenester står parkert i sin egen sone på flyplassen, rett utenfor døra til ankomsthallen. Om sjåføren din har parkert i parkeringshuset sammen med passasjerer, er det altså et rødt flagg.

Bilen skal ha blått nummerskilt dersom den er registrert for persontransport, eller et SP-klistremerke og VTC-klistremerke synlig plassert.

En taxi er derimot ikke lovlig selv om de møter deg med navneskilt i ankomsthallen. Dette kan alle gjøre.

– I en tid med voksende turist-skepsis, bidrar også støtte av ulovlige tjenester til undergraving av det lokale næringslivet, som lider av tapte inntekter. Dette er skadelig for økonomien og for relasjonene mellom turister og lokalbefolkningen, sier Thorsvik Vredebregt, som understreker at problemet ikke bare er begrenset til nordmenn, men også er utbredt blant lokalbefolkningen.

– Det er vanlig blant de som eier utleieleiligheter å tilby transfer i ganske stor skala, uten nødvendige lisenser. Videre har vi en stor britisk koloni her, og med britisk økonomi som i større grad er en kontantøkonomi enn det vi er vant med i Norge, begreper som «cash is king» og «cash only» er den type virksomhet i større grad normalt og akseptert, avslutter hun.

Politiet: – Vi følger med

Canariavisen har også forsøkt å få en kommentar fra Guardia Civil sitt pressekontor. De har så langt ikke besvart våre henvendelser.

Andre politikilder i Guardia Civil opplyser imidlertid overfor Canariavisen at de følger med på den ulovlige persontrafikken.

– Vi følger også med på flyplassen og vi har merket oss en økning i denne typen aktivitet det siste året, spesielt på sosiale medier. Sjåførene har blitt mer vågale. Grunnen til at det tar tid å etterforske disse sakene, er at vi må dokumentere kjøringen over tid fordi dette dreier seg om alvorlige lovbrudd. Vi har allerede gjort pågripelser etter pandemien, og vi fortsetter å etterforske flere personer, sier vår kilde.

Brudd på utleiekontrakter

Canariavisen har forsøkt å få en kommentar til denne saken fra utleiefirmaet Cicar, etter at vi gjentatte ganger har dokumentert at leiebiler fra blant andre dette firmaet har blitt benyttet i den ulovlige persontransporten.

– Vi har ikke kjennskap til dette, og kan derfor ikke kommentere saken, sier en Cicar-talsperson til Canariavisen.

De bekrefter imidlertid at slik bruk av deres biler strider mot utleiekontraktene, og i verste fall vil eventuelt beslag av bilen og juridiske omkostninger falle på den som har leid bilen.

Vi har også forsøkt å få en kommentar fra selskapet Socom Taxi, som opererer de lovlige taxitjenestene sør på Gran Canaria. De har så langt ikke besvart våre henvendelser.

Ingen av sjåførene som har blitt omtalt i saken har besvart våre henvendelser.

Powered by Labrador CMS