Et arkivfoto fra Tabaiba Princess Hotel på Gran Canaria.

Nye regler skaper frustrasjon på hotellene

– Fungerer ikke, sier hotellene. 

Publisert Sist oppdatert

Mandag trådte en ny lov i kraft som krever at hoteller rapporterer gjesteinformasjon til politiet.

Tidligere har det bare vært pass og eventuelt slektskap som skal dokumenteres. Nå står opptil 42 ulike personopplysninger på lista (se den i bunnen av denne saken). 

Systemet har i stor grad vært basert på frivillighet fra hotellenes side frem til nå. Nå risikerer både de og ferieboligeiere gigantbøter hvis de ikke følger de nye reglene. 

Blant informasjonen som må samles inn om gjestene er adresse, telefonnummer, informasjon om betalingsmetoden, kjønn og hvilken internettilgang de har på rommet. 

Hensikten er å styrke sikkerheten ved å lettere kunne identifisere og lokalisere kriminelle.

– Gir dårligere opplevelser for gjestene

Dette har ikke bare fått turister til å bli skeptiske. Også hotellnæringen er oppgitte over den nye loven, som en samlet bransje har forsøkt å stoppe.

– Dette vil øke køene ved innsjekk og gi dårligere opplevelser for gjestene, sier Miguel Villarroya, administrerende direktør i Spring Hotels, til avisa La Provincia. 

Hotellene frykter lengre køer, misfornøyde gjester og overarbeid for ansatte.

Tekniske problemer 

Samtidig melder flere hoteller om tekniske problemer med det digitale systemet som skal håndtere registreringene.

– Plattformen fungerer ikke. Hvordan skal vi klare å sende informasjon til politiet når systemet ikke lar oss gjøre det? spør Nicolás Villalobos, daglig leder i Cordial Hotels & Resorts.

Den spanske hotellorganisasjonen Cehat vurderer nå å ta saken til domstolene for å få opphevet loven.

Bransjen selv mener regelverket er uforholdsmessig, forvirrende og i strid med europeiske personvernlover. 

Ifølge regjeringen har det frivillige registreringssystemet tidligere bidratt til identifikasjon av over 18 500 etterlyste personer.

Dette vil staten vite om gjestene

For utleier:

  • Navn eller firmanavn.
  • ID-nummer (CIF/NIF).
  • Kommune, provins, og adresse.
  • Telefon (fast/mobil).
  • E-postadresse.
  • Nettsted og URL til annonsen (hvis aktuelt).

For boligen:

  • Type overnattingssted (leilighet, hotell, etc.).
  • Navn på stedet.
  • Komplett adresse, postnummer, kommune og provins.
  • Informasjon om internettilgang

For gjestene:

  • Fullt navn.
  • Kjønn.
  • ID-nummer og type dokument (pass, nasjonalt ID-kort, etc.).
  • Nasjonalitet.
  • Fødselsdato.
  • Bostedsadresse (inkludert by og land).
  • Telefon (fast/mobil).
  • E-postadresse.
  • Antall gjester.
  • Forhold mellom reisefølget (spesielt hvis barn er med).

For oppholdet:

  • Kontraktsdetaljer (referansenummer, dato og signaturer).
  • Oppholdets varighet (ankomstdato/tid og avreisedato/tid).
  • Betalingsdetaljer (type, kortnummer, kortinnehaver, utløpsdato, betalingsdato).

For privat utleie må også navn, kjønn og ID til eieren av eiendommen registreres, samt antall rom og informasjon om internettilkobling.

Powered by Labrador CMS