Foto: Anders Solberg/Christian Radich

Nyttårsbesøk på fullriggeren Christian Radich

Skribent og pensjonert kommandørkaptein, Marcus Osen, besøkte Christian Radich i Las Palmas.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et leserinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger. Forfatter er pensjonert kommandørkaptein, skribent og seileentusiast Marcus Osen. 

Turistbrosjyrene forteller oss at Las Palmas som sjøfartsby har over 10 000 skipsanløp i året.

En havn med stolte tradisjoner fra 1478 med etterfølgende første anløp av Christopher Columbus den 8th august 1492. Midt opp alle skipsanløp får de også årlig «julebesøk» av den flott voksen dame fra Oslo, nemlig fullriggeren Christian Radich.

Damen har årlig orkesterplass i «Puerto de La Luz», et steinkast fra cruiseskipene og akvariet Poema del Mar. Etter min ankomst hit 1. jan 2024 skuet jeg straks bortover havnen. Det var ett år siden vi hadde nærkontakt.

Der lå hun. Med KNS flagget «H5» akterut. Oslokontoret hadde innvilget nyttårsintervju. Etter en telefon dagen kaptein Oddrun Irene Bø, var saken klar.» Velkommen om bord den 4. jan kl 1330». Slik skal det være!

Et bilde av fullriggeren Christian Radich Kilde: Stiftelsen CR. En vakker dame på 87 år i all sin prakt som år ambassadør og utdanningsplattform. I det vakre diktet «Flagget» av Nordahl Grieg omtales et hvert skip som fører norsk flagg, som «et nytt stykke Norge i drift».
Et bilde av fullriggeren Christian Radich Kilde: Stiftelsen CR. En vakker dame på 87 år i all sin prakt som år ambassadør og utdanningsplattform. I det vakre diktet «Flagget» av Nordahl Grieg omtales et hvert skip som fører norsk flagg, som «et nytt stykke Norge i drift».

Loggført besøk 4. jan 2024

Jeg tar med min kone som «duenna» og fotograf og vi «embarkerer» (går om bord»). En ung pike tar møter oss og vi skriver oss inn i besøksloggen kl 1332.

Over hele dekket for - og akterut i aktermasten et det stor aktivitet med alle mann i arbeid.

Det lukter dekksolje, lakk, maling og mønje blant demonterte instrumenter og tauverk og eldelt trevirke. Kjente dufter og erfaringer fra egen seilbåt under vårpussen på Blommenholm.

Vi får beskjed om å ikke grise oss til.

Akterut under le blir vi mottatt av en smilende dame i uniform med 4 striper: «Velkommen om bord! Vi setter oss i solen ved skipsrattet hvor hun har satt frem kaffe og kaker.

Jeg takker for invitasjonen nevner jeg min bakgrunn fra SJØ, men med bare 7 års seilerfaring med min 35 fots «Sun Odessy» i Oslofjorden. Nok om det.

Kaptein Oddrun Iren Bø forteller at hun er 46 år, bosted Sandøya utenfor Tvedestrand med samboer og to barn hjemme. Som 21 åring påmønstret hun i 1999 på skoleskipet «Sørlandet».

Senere ble det «Statsråd Lehmkuhl#. Til sammen 12 år i seilskutemiljøet.

Det var under «Arendalsuken 23» at hun fikk jobben på CR.

I flere år hadde hun seilt i fraktefart på kysten i nord. De siste 4 årene som skipper på redningsskøyte med stasjon Båtsfjord. Jeg tenkte på min tid som sildefisker nordpå for 60 år og bemerket straks:

«Da har du fått kjørt deg»!Østhavet og Varangerfjorden er at av våre 24 utsatte havstrekninger.

Første seiling som kaptein var i høst fra 20 okt -21 nov. Seilingsrute: Lisboa-Madeira- La Palma- Lisboa. Distanse 2185 nautiske mil (11 00 km).

Solid bakgrunn

Hun synes så ha hatt et fargerikt liv med solid erfaringskompetanse.

Jeg forsto straks at her var det en kaptein, komfortabel og i trygg med sitt ansvar for skip og mannskap. Med min bakgrunn var det lett å stille praktiske spørsmål og vi fikk god kommunikasjon.

Kaptein Oddrun forteller videre at «CR» seilte 2005- 2015 med befalselever fra Sjøforsvaret. Ikke som skoleskip, men en utdanningsplattform for dem. En meget verdifull periode med unge menn som skulle senere skulle på sjøtjeneste.

Årlig liggetid her med hovedvedlikehold av rigg, skrog og dekk er avhengig av varmt og tørt klima. Slik jobb kan ikke utføres vintertid hjemme i Oslo. Enkelt og greit!

Las Palmas er også startpunkt vintercruise og årlig regatta Atlantic Race Crossing (ARC) over Atlanteren til Karibien, ideelt mht vind og værforhold.

Om kapteinen og hans ansvar

Vi snakket om høsten 2018 fregatten KNM Helge Ingstad, som for sjøforsvaret ble en stor tragedie, hvor ingen synes å ta ansvar. Vi var enige om at Sjøvegsregel nr 2: «Ansvar» er uomtvistelig. Skipsføreren har det fulle ansvar om bord, også at de som har vakt på broen har den nødvendige kompetanse og organisering.Hun forteller at hun har 3 vaktsjefer (styrmenn) om bord.

Hvis kapteinen føler at en av dem har behov for støtte på broen, der og da, er løsningen å være på plass når situasjonen tilsier det. I Brovakts instruksen (ref Sjøvegsreglene) går det også klart frem når kapteinen skal varsles.

Min påstand:

Hvis kaptein Oddrun hadde vært på broen på H. Ingstad den natten hadde ulykken vært unngått.

Full aktivitet på dekk (Kilde: CR/ Windjammer) «Så heiser vi seilt til den gamle sang. Verden er liten når vinden er god. Hal toppseil my boys hiv O». (Fra «Skomværvisen» av Erik Bye)
Full aktivitet på dekk (Kilde: CR/ Windjammer) «Så heiser vi seilt til den gamle sang. Verden er liten når vinden er god. Hal toppseil my boys hiv O». (Fra «Skomværvisen» av Erik Bye)

Her avsluttes denne sekvensen med å understreke at kapteinen skal være «første mann om bord, og siste mann som går fra borde»! Så var den saken spikret fast.


«Prosjekt «Windjammer» (WJ)

Prosjektet er et unikt tilbud som bare gis av Christian Radich.

WJ er et spesielt tilpasset for ungdommer som har falt utenfor skole og utdanningssystemet.

De andre to seilskutene har «åpne tokt» for allmenheten på sommeren.

WJ er med andre ord et tilbud for unge mennesker gutter og jenter, som søker nye muligheter i livet.

Et opphold om bord på fullriggeren hvor du anledning til å utfordre deg selv, oppdage dine egne ressurser. I et program på 4 uker hvor du får utvikling og å være med til sjøs. Max antall er 48.

Min kommentar:

Jeg synes at dette er et unikt tilbud for ungdommer som vil ut å prøve seg selv. Min yngste sønn (32), i en gruppe av gutter og jenter fra Bærum, seilte med «CR» for 17 år siden ute i Skagerak i en uke, ca 350 n mil. Gruppen kom hjem ganske utslitt. «De hadde fått kjørt seg» i noe høy sjø og litt dårlig vær. Jeg snakket med dem etterpå. De var tydelig stolte av seg selv med et flott diplom i handa.

Konklusjon:

Windjammer er et unikt tilbud til alle som vil ut og prøve seg. Jeg er ikke i tvil om at de ikke vil bli godt tatt vare på om bord.

Min erfaring fra SJØ og som 7 år timelærer på U skolen, er at elevene vil ha et bra utbytte å være om bord. «Det blir en ny verden». Et taktskifte fra U skolene nå med flertall av kvinnelig lærere og rektorer, i en setting hvor det er mannlige lærere er i stort mindretall dessverre! Nok om den saken.

Seilingsprogram første halvår 2024

Kaptein Oddrun Irene Bø Kilde: Privat foto
Kaptein Oddrun Irene Bø Kilde: Privat foto

Antatt avgang (ETD) LP er 3. februar. Neste stopp er ankomst (ETA) 2. mars Lisboa i Portugal en distanse på om lag 710 nautisk mil. Tid i sjøen ca 4 uker.

I Lisboa er det mottak av ca 15 ungdommer fra Norge. Dette er gutter og jenter som har spesielle behov og utfordringer med hensyn til utdanning og start i arbeidslivet. Ref: «Windjammer». Vi regner å være i Oslo til 17 mai.

Kaptein Oddrun opplyser at i mai blir det Skagentur og pinsetur til Koster. Videre skal de delta i deler av det årlige «Tall Ships Race» som blant annet innebærer tur til Færøyene – Fredrikstad med avslutning i Arendal primo. Om detaljer se: radich.no

Debarkering

Kaptein Oddrun Irene Bø følger oss fremover midtskipet og til landgangen. Vi fører oss ut av besøksloggen. Vi håndhilser og Jeg takker hennes bidrag og for den jobben Christian Radich gjør som vår ambassadør og for norsk ungdom, med det gamle ønske (USA):«May she will be blessed with fair wind and following seas!»

Vi entrer landgangen går ned på kaia og langs skutesiden akterut. Bak oss ligger hun der, damen med flagget, som vaier i en svak vind fra nordøst.

Las Palmas 4. jan 2024

Marcus Einarson Osen

Pensjonert kommandørkaptein

Historikk

Skoleskipet Christiania fortøyd i bøyer utenfor Akershus festning Kilde: Norsk folkemuseum Bygdøy
Skoleskipet Christiania fortøyd i bøyer utenfor Akershus festning Kilde: Norsk folkemuseum Bygdøy

Starten på skoleskipene var i 1887 med det første skoleskipet Christiania.

Stiftelsen Christian Radich ble etablert samme år av daværende rittmester Christian Radich. Formålet var da et skoleskip for unge ubemidlede gutter som trengte hjelp til en ny start i livet.

Christiania ble liggende der som en stasjonær opplæringsplattform. Praksis i seiling ble utført på andre mindre skip. Et vellykket prosjekt. Skoleskipet ble avløst senere av briggen Statsraad Erichsen som skoleskip frem til 1936.

Fullriggeren Christian Radich

Fullriggeren Christian Radich ble bygget I 1937 ved Framnæs Mek. Verksted I 1937.

Hun er 72 m lang (LOA) og på 1050tonn. Under gode forhold kan hun mestre 15-16 knop.

Eier: Stiftelsen Christrian Radich, Oslo.

Etter amerikatokt i 1939 ble hun tatt av tyskerne og sendt til Tyskland som losjiskip for den tyske marinen. Bombet i 1944 i Flensburg hvor hun sank. Berget i 1945 og slept til Norge. Fullrestaurert i 1947.I 2018fornyet hun sitt årlige mandat for å hjelpe norsk ungdom.

Ref omtalte: Prosjekt Windjammer.

Powered by Labrador CMS