Presidenten beklager etter flyplass-kaos på Gran Canaria
SOM SILD I TØNNE: Se køkaoset som oppstod forrige lørdag i videoen under. «
– Øyrådet vil ikke tolerere en gjentakelse av det pinlige kaoset med køer og ventetider på mer enn to timer, som skjedde forrige helg på flyplassen, sier presidenten i øyrådet på Gran Canaria, Antonio Morales.
LES OGSÅ:Slik fyller du ut det spanske innreiseskjemaet – skritt for skritt
Han krever nå at flyplassoperatøren Aena tar umiddelbare grep, for å hindre at hundrevis av passasjerer blir stående som sild i tønne på flyplassen.
– Vi krever at Aena gjennomfører sitt oppdrag og tar seg av toppene i trafikken som skjer på ledende turistdestinasjoner, slik som Gran Canaria, og som krever effektiv og velorganiserte flyplasstjenester, fortsatte Morales.
De tre siste ukene har det oppstått kaos på flyplassen når mange mennesker ankommer.
Disse må gjennom den obligatoriske helsekontrollen, som innebærer at man skanner en QR-kode fra skjemaet Spain Travel Health.
Forrige lørdag ble det gjennomført 424 flyvninger til og fra Gran Canaria fra utlandet, og nok en gang var det duket for kaos i ankomsthallen.
LES OGSÅ:Nordmenn raser mot spansk innreiseskjema: – Helt gresk for oss
Canariavisen skrev om problemene allerede i begynnelsen av november.
Oppgitte passasjerer
En av passasjerene vi snakket med var norske Ole Lie. Han jobber som ingeniør og bor på Gran Canaria.
– Her må det vel være folk som enten ikke kan telle, eller ikke kan vurdere sannsynligheter. Når medisinen – altså kontroll av sertifikatet – fører til høyere smittefare enn risikoreduksjonen de eventuelt mener å oppnå med sertifikatkontroll, så er det noen som ikke tenker så veldig logisk, skrev han på melding til Canariavisen, etter at han selv måtte gjennom kaoset.
LES OGSÅ:Jo, du kan reise til Spania med tre doser – slik gjør du det
Økt press etter Brexit
Det økte presset etter at Storbritannian forlot EU har ikke hjulpet. Lange og uorganiserte køer har oppstått både her, og ved helsekontrollen.
– Det kan ikke være sånn at øyas forretningsfolk og institusjoner har jobbet hardt for å få turistene tilbake, mens Aena og helsedepartementet ikke garanterer en normalisert ankomst for de som vil komme for å nyte øya vår, sa Morales.