Raser mot TUI: – Jeg orker ikke mer
Drømmeferien på familiehotellet fra TUI ble et mareritt for småbarnsfamilien fra Mysen. Nå raser de mot turoperatøren og sier de vil hjem. «
Småbarnsfamilien fra Mysen bestilte seg drømmeferie på Gran Canaria. De skulle bo på TUI Tres Vidas – et firestjerners hotell TUI markedsfører som «familievennlig« og med «familiens behov satt i fokus«. Amal Echarif, Mohamed Aalili og deres tre barn fikk en helt annen opplevelse.
Siden de ankom hotellet har familien vært nødt til å bytte rom to ganger. Først da de bare hadde varmt vann i springen og senere når strømmen gikk på rommet. Strømbruddet er trolig knyttet til rekordstore nedbørsmengder på Kanariøyene de siste dagene.
Strømbrudd på rommet
– Strømmen gikk midt på natta og vi er jo avhengig av vannkoker for å lage morsmelkerstatning, forteller en sliten Amal Echarif til Canariavisen.
Familien reiser med tre barn på åtte måneder, halvannet år og fire år.
Da paret tok kontakt med hotellet og TUI for hjelp, ble de lovet at en tekniker skulle være på plass om få minutter. Først etter halvannen time kom noen for å se på problemet, forteller de.
– Det var problemer med aircondition også, og vi fikk tilbud om å bytte rom midt på natta. Jeg kan ikke bytte rom klokka tre på natta med tre barn, sier Amal Echarif oppgitt, og fortsetter:
– Vi har brukt nesten tre dager på å bytte rom. Det er kjempeslitsomt. Dette har jeg brukt ferien min på.
Ødelagte barnevogner
Problemene stoppet imidlertid ikke der. Familien hadde også bestilt barnevogner som skulle stå på rommet. Dette betalte de ekstra for før reisen.
– Det var ingen barnevogner på rommet. Det måtte vi mase og klage for å få. En av vognene var ødelagt. Den fikk vi bytta, men den ble også ødelagt, så nå har vi to barnevogner.
Paret raser nå mot TUI og hotellet. Overfor Canariavisen beskriver de ferien som «den verste hotellopplevelsen vi noensinne har hatt».
– TUI ber oss snakke med hotellet og hotellet ber oss snakke med TUI. Den siste guiden på hotellet vi snakket med spurte «hva vil du jeg skal gjøre med det?»
Nå vurderer de å reise hjem tidlig.
– Det er nesten så jeg vurderer å finne et fly for å dra hjem. Jeg orker ikke mer. Det er bedre å være i Norge enn at vi skal ha det sånn her.
Gavekort som kompensasjon
På grunn av problemene med det første rommet, ble familien tilbudt et gavekort som kunne brukes på utflukter, men bare på fremtidige TUI-reiser.
– Det skjer ikke. Jeg kommer aldri til å bestille med TUI igjen. Vi betalte nesten 60 000 kroner for denne turen. Vi har ikke hatt ferie på veldig lang tid, på grunn av pandemi og små barn, og så blir det sånn her. Det er ikke god reklame, for å si det sånn, konstaterer Amal.
I en e-post til Canariavisen beklager TUI overfor kunden.
– Vi beklager at dette oppholdet ikke har vært som forventet. Hvorvidt strømbruddet er koblet til det pågående uværet er vanskelig å si. Vi skal uansett være der for kundene våre, og hjelpe til når ting som dette skjer, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren til Canariavisen.