Riosol-eiere raser: – Alt går til Norge
Hotel Riosol i Puerto Rico har blitt en hodepine for norske Servatur etter en omstridt driftsavtale. En gruppe eiere hevder avtalen ble presset gjennom uten godkjenning og med lav leie, mens Servatur forsvarer kontrakten som nødvendig for hotellets fremtid.
Misnøyen blant en gruppe eiere, ledet av Raúl Marín, har vokst siden avtalen ble inngått.
De mener Servatur, som er eid av norske Ivar Tollefsen og Kai Mikaelsen, og ledelsen i sameiet, har presset gjennom en avtale som fører til lavere leieinntekter for eierne. Den avtalen har sameiet stemt mot, ifølge Raúl.
De reagerer også på kontraktens varighet på 50 år og manglende innsyn i beslutningsprosessen.
Les Servatur og ledelsen i sameiet ved Riosol sitt svar på anklagene lenger ned i saken.
- Alt går til Norge
På sosiale medier har det rast i kommentarfeltene på Servaturs profiler den siste tiden.
– Riosol blir en del av Servatur mot eiernes vilje. De tilbyr kun 150 euro i måneden med en kontrakt på 50 år. Rett og slett, skriver Maribel Díaz.
Delia García kommenterer:
– På møtet 28. juni ble kontrakten avvist av alle tilstedeværende eiere. Likevel ser det ut til at eierne ikke teller, og at Riosol og Servatur presser gjennom hva de vil.
Rosa Suárez beskriver situasjonen som et diktatur:
– Riosol går inn i Servatur-familien uten samtykke fra eierne som stemte imot den skandaløse kontrakten.
- Disse bringer ikke rikdom til Kanariøyene, alt går til deres egne land, som Norge. Når de har tjent alt de kan, vil de selge og dra, skriver Manuela Perez Serrano.
Andre eiere beskriver situasjonen som «apartheid» mot kanariere, der de mener at lokalbefolkningen taper til fordel for norske interesser.
Hevder stemmegivningen er manipulert
Servatur, i likhet med mange andre hoteller på Gran Canaria, er bygd og eid som et sameie. Eiere kjøper leiligheter som et driftselskap leier ut videre.
Nå har flere gått ut og hevdet at stemmegivningen som la grunnlag for Servaturs overtakelse ble manipulert. En gruppe eiere har varslet søksmål for å omgjøre avtalen.
Blant disse er Raúl Marín, som er presidenten i foreningen for berørte eiere på Hotel Riosol.
Han hevder eierne ikke har fått noen bekreftelse på den nye avtalen, men at leien har blitt redusert til det som stod i kontraktsutkastet: omtrent 180 euro i måneden, før skatt.
Da avtalen med Servatur ble presentert i juni, gjenstod det også mindre enn ett år av driftsavtalen mellom Riosol og driftselskapet Promotora Bayuca.
Eieren av Promotora Bayuca er Riversun, som her flertall i styret som største eier i sameiet.
- Denne avtalen utløper i juni 2025. Flertallet av eierne ønsket å ikke fornye avtalen på grunn av en rekke brudd på vilkårene. Det kan altså se ut som om avtalen mellom de tre selskapene ble fremskyndet for deres egen fordel og for å unngå at vi kunne frigjøre oss fra det nåværende driftsopplegget, sier Marín til Canariavisen.
- Vi er overrasket over at et angivelig seriøst selskap deltar i et spill som forsøker å redde den økonomiske situasjonen til den nåværende operatøren, sier Marín videre.
Han mener at generalforsamlingen 28. juni, hvor overtakelsen av driften ble bestemt, ikke var gyldig.
- Blant annet fordi presidenten i Riversun, driftselskapet, ikke tillot en nominell avstemning eller håndsopprekning, og hevdet muntlig at hun hadde flertall. Presidenten i sameiet har verken mandat eller autorisasjon til å overføre leilighetene, forteller Marín til Canariavisen.
Videre sier Marín at eierne har funnet ut at stemmene mot kontrakten utgjorde dobbelt så mange som stemmene for.
Protestaksjon
I etterkant av avgjørelsen om at Servatur skal overta driften av Riosol, har en del eiere protestert mot kjeden utenfor blant annet Puerto Azul, et annet hotell kjeden driver i Puerto Rico.
I tillegg til anklager mot kjeden for uregelmessigheter og urimelige kontraktsvilkår, har gruppen også varslet at de vil gå til søksmål via den nasjonale konkurransemyndigheten i Spania.
- Det stemmer ikke
Norske Servatur mener på sin side at de har alt på det rene, og at det hele dreier seg om en intern konflikt mellom eiere og sameiet.
Ifølge konsernets ledelse var hotellets økonomi sterkt svekket etter flere år med dårlig drift, akkumulert gjeld, store investeringer og tapte kontrakter med turoperatører.
– Vi overtar en betydelig økonomisk byrde, inkludert gjeld på rundt 130 millioner kroner, samtidig som vi tilbyr fast leie og forplikter oss til å renovere anlegget, sier Kai Mikaelsen, styreleder i Servatur, til Canariavisen.
Mikaelsen forklarer at leien, som enkelte eiere har kritisert, er noe høyere enn de tidligere fikk. Samtidig er det Servatur betaler langt mer som følge av gjelden, med en kostnad på rundt 10 000 euro i året per leilighet.
- Så det er stor forskjell mellom det vi betaler og det eierne får, legger Jensen til.
Servatur påtar seg gigantgjeld
Utbetalingen til eierne er 186 euro i måneden før skatt. Den skal normaliseres etter hvert som gjelden minker og nødvendige investeringer er gjort.
– Medregnet gjeld og investeringer er det langt mer enn de fikk under forrige avtale, sier Jensen, og viser til at eierne har vært bundet til en avtale om overskuddsdeling.
Planen Servatur sitter på viser også at de får betydelig mer utbetalt enn de ville ha fått, dersom de hadde fortsatt med tidligere driftselskap.
Årsaken til dette er prognoser om dårligere driftresultater, at flere turoperatører avsluttet sine avtaler med hotellet, økte avbetalinger og enorme investeringsbehov, opplyser Servatur.
- Det siste året har det ikke vært overskudd, og dermed har leien vært meget lav de siste tre månedene i 2023, forklarer Mikaelsen.
Han mener det samme ville vært tilfellet i 2024 uten en Servatur-overtakelse.
– Den faktiske leien de får er på rundt 750 euro per år per leilighet, men de føler at de går ned i leie fordi gjelden tidligere ikke har blitt betjent, fastslår Mikaelsen.
– Forskjellen mellom det vi betaler og det eierne får utbetalt, er stor fordi vi også betjener en betydelig gjeld. Tidligere har ikke driften generert nok til å betale lånet og leie til eierne, samtidig som anlegget har forfalt. Vi har forpliktet oss til både vedlikehold og investeringer, og leien vil derfor øke gradvis etter hvert som situasjonen stabiliseres, sier Jensen.
De betydelige investeringene som Servatur planlegger på Riosol, er heller ikke noe som fremkommer i kanariske medier som har omtalt saken, inkludert Maspalomas 24H, som omtalte saken først.
Over vinteren vil det bli gjennomført renoveringer for en million euro, med ytterligere oppgraderinger i løpet av de neste årene, ifølge Servatur.
En kompleks konflikt
Hotel Riosol har en historie preget av interne konflikter i sameiet, noe som ifølge Servatur har gjort situasjonen ekstra komplisert.
Men dette er en konflikt Servatur hverken er, eller ønsker å være en del av, ifølge Jensen. Han presiserer at hotellkjeden har forholdt seg til sameiets president, María Nieves López Neira.
- Vi har tegnet kontrakt med presidenten og har referat fra møtet som ga mandat til å inngå avtalen. Vi føler at vi blir dratt inn i en intern konflikt mellom presidenten og eierne. Vår rolle er å sikre en stabil drift og løse de økonomiske utfordringene, sier Jensen, og fortsetter:
- Vårt fokus er å forbedre anlegget, som har stort behov for investeringer og reposisjonering i markedet. Som på alle andre anlegg vi driver, ønsker vi å skape verdi for både eierne og kundene. Det håper og tror jeg også vi vil lykkes med på Riosol, på samme måte som det har skjedd på for eksempel Puerto Azul og Hartaguna.
Han påpeker at hotellet har mistet flere avtaler med turoperatører den siste tiden - avtaler som Servatur nå får tilbake på plass etter overtakelsen.
Rettslige skritt
Den misfornøyde eiergruppen har imidlertid varslet at de vil bringe saken for spanske konkurransemyndigheter, i tillegg til å forfølge rettslige skritt mot sameiets president og Servatur.
Igjen mener Servatur at konflikten er mellom eiere og sameiets ledelse.
– Hvis eierne mener prosessen ikke er korrekt, er det en konflikt mellom eierne og presidenten i sameiet. Vi har en kontrakt som er signert, og et referat fra møtet som bekrefter at alt har blitt gjort i henhold til regelverket, avslutter Jensen.
Nytt styre
Avtalen mellom Servatur og styret på Riosol ble inngått 28. juni, men Marín hevder denne måtte ratifiseres i oktober.
Dette mener han ikke har blitt gjort, og viser til at eierne i en WhatsApp-gruppe har kommet frem til at flertallet er mot overtakelsen av driftsavtalen.
Den 15. oktober ble det avholdt en ekstraordinær generalforsamling på Riosol. Der ble det også valgt nye styremedlemmer, ifølge Marín.
Marín sier planen har vært å kaste det tidligere styret, som han mener ikke har representert eiernes interesser, men sine egne.
- Per dags dato har den tidligere styrelederen fortsatt ikke overlevert den nødvendige dokumentasjonen til den nye styrelederen for å kunne utføre sine oppgaver. Det eneste som har skjedd, er at sekretæren har trukket seg, sier han, og peker på at saken nå må avgjøres av en dommer.
- Men det er grunnleggende jus at partene må ha juridisk kapasitet til å inngå en avtale for at den skal være gyldig, sier han til Canariavisen.
Presidenten slår tilbake
Nieves Lopéz Neira er president i sameiet på Riosol og leder Riversun, som ifølge henne eier over halvparten av sameiet og dermed har flertall. Hun slår hardt tilbake mot beskyldningene fra eiergruppa.
- Vi tok nylig en beslutning om å overlate driften fra dagens selskap, Promotora Bayuca, til et solid og anerkjent selskap som kan møte de store utfordringene i dagens verden og stadig skiftende kundeønsker, sier hun til Canariavisen.
Hun presiserer at Servatur også tar over hele det eksisterende personalet, og betaler leie til eierne som for øyeblikket utgjør over 4 % av deres investering. Også hun påpeker det økonomiske ansvaret Servatur påtar seg.
- Eierne trenger derfor ikke å gjøre noen investeringer selv, og de får en eiendom som stadig oppgraderes, blir mer verdifull, og gir økt månedlig avkastning, hevder Lopéz Neira.
Hun beskylder også lederen for eiergruppa, Marín, for å innlede "en kampanje med mål om å diskreditere Servatur og Riosol ved hjelp av negative, manipulerte og uriktige påstander".
- Målet er å polarisere, skape splittelse og spre fordommer som skader ryktet til de som investerer og jobber hardt for hotellets fremtid. Marín er derfor politianmeldt, sier hun til Canariavisen.
- Til tross for at kan kun eier en liten andel, forsøker han å destabilisere Servatur, som er et økonomisk solid selskap. Han vil ha tilbake Promotora Bayuca som driftselskap, til tross for at avtalen med Servatur er godkjent av majoriteten, inkludert Riversun som største eier, avslutter Lopéz Neira.
Canariavisen har hatt innsyn i dokumentene i saken.
Endringslogg
-
Lagt til uttalelser fra Marín om ekstraordinært styremøte der nye representanter ble valgt, og at han hevder denne prosessen ikke har blitt gjennomført. Også lagt til uttalelse fra Marín der han hevder at driftsavtalen mellom Promotora Bayuca (som har styreleder og hovedeier Riversun som eneste eier) utgår i 2025, og at han mener avtalen mellom de tre selskapene ble fremskyndet for deres egen fordel.