Et arkivfoto av et Ryanair-fly.

Ryanair kutter ruter i Spania – sier «ekstreme avgifter» gjør det umulig å vokse

– Vi har ikke noe annet valg, sier selskapet, som gir den spanske flyplassoperatøren så kapteinhatten passer i ny pressemelding. 

Publisert

Ryanair slutter å fly til to spanske flyplasser og kutter kapasiteten ved flere andre til sommeren. 

Selskapet peker på de høye avgiftene fra det spanske flyplasselskapet Aena som hovedårsaken til kuttene.

– Vi har ikke noe annet valg enn å flytte kapasiteten til land hvor myndighetene støtter vekst, uttalte Ryanairs CEO Eddie Wilson nylig i en pressemelding. 

Store kutt i kapasitet

De to flyplassene som mister alle avganger, er Jerez i Cádiz og Valladolid. 

I tillegg reduserer Ryanair tilbudet på flere flyplasser, inkludert Vigo (-61 %), Santiago de Compostela (-28 %), Zaragoza (-20 %), Asturias (-11 %) og Santander (-5 %).

Totalt kuttes kapasiteten på 12 ruter, noe som tilsvarer en nedgang på 18 % i disse regionene. 

Ryanair understreker i en pressemelding at de vil øke aktiviteten ved større spanske flyplasser med 5 % i 2025, men kutte trafikken ved regionale flyplasser. 

Kuttene betyr også 800 000 færre tilgjengelige seter for passasjerer.

Utsetter vekstplaner for Spania

Ryanair hadde store planer om å investere tre milliarder euro for å utvide i Spania frem mot 2030, inkludert å øke passasjertallet fra 58 millioner i 2023 til 77 millioner.

Men Wilson advarer om at planene ikke vil bli gjennomført dersom Aena opprettholder dagens avgiftsnivå.

– Vi betaler allerede 600 millioner euro i avgifter årlig, og 50 millioner av dette skyldes en nylig økning på 4 %, sa Wilson.

Han påpekte også at italienske myndigheter har en mer vekstvennlig politikk og sammenlignet situasjonen i Spania med Italia. 

Ifølge Wilson har italienske flyplasser seks ganger så mange tilgjengelige seter som spanske flyplasser med tilsvarende befolkningsgrunnlag.

Aena har tidligere hevdet at deres avgifter er blant de laveste i Europa, men dette avvises av Ryanair som feil. 

Selskapet peker på at kostnadene per passasjer ved Valladolid er langt høyere enn tilsvarende flyplasser i Italia og Polen, der Ryanair fortsatt opplever vekst.

Har ikke fungert

– Aenas insentivprogrammer har ikke fungert, noe selv transportminister Isabel Puente anerkjente i desember 2024, står det i pressemeldingen. 

Det vises til Castellón som Spanias raskest voksende regionale flyplass – den eneste som ikke drives av Aena.

Ryanair avslutter uttalelsen med å oppfordre den spanske regjeringen til å bryte opp Aenas monopol og gi regionale myndigheter større kontroll over flyplassene. 

Powered by Labrador CMS