Sensasjonsjag på bekostning av fakta
- Folk trenger fakta, ikke fryktpropaganda. Og skal man være tabloid, kan man i det minste gjøre det med litt stil.
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for Canariavisens mening.
Dagbladet har gjort det igjen. Med overskriften «Kan være dødelig», er målet å skremme deg som skal til Kanariøyene.
Her er det også valgt sort bakgrunn - vanligvis forbeholdt død, grov kriminalitet og fordervelse på norske nettaviser.
Det er selveste influensa- og coronavirusene som angivelig truer med å fylle sykehusene på Kanariøyene med norske turister.
Men hva er det egentlig vi snakker om her? En vanlig influensasesong.
Selvfølgelig øker luftveisinfeksjoner når vi går inn i høst- og vintersesongen.
Det er like forutsigbart som at ribba kommer på bordet til jul.
Folkehelseinstituttet (FHI) i Norge melder at smittenivåene er helt normale for årstiden, men økende.
Likevel velger Dagbladet å blåse opp tallene fra Kanariøyene.
«794 tilfeller per 100 000» – høres dramatisk ut, ikke sant?
At dette er helt normale tall for influensasesongen på øygruppen, nevnes ikke.
Det er en tendensiøs formulering plassert for å selge aviser og generere klikk.
Selv tabloide Canariavisen griner på nesa av slikt. For ja, vi er også tabloide, men det går ei grense.
Joda, alle sykdommer kan være dødelige. Influensa, covid, til og med en vanlig forkjølelse, kan utvikle seg til noe alvorlig for de mest sårbare.
Dette vet vi.
Skaper unødvendig frykt
Problemet med slik journalistikk er at den skaper unødvendig frykt og panikk.
Folk som planlegger sin årlige tur til Gran Canaria, kan begynne å tvile.
Skal de kansellere?
Blir de syke så snart de setter foten på ferieøya? Er stranda dødelig?
Hadde Dagbladet brukt overskriften «Influensasesongen er i gang også på Kanariøyene», eller gjort det mer tabloid og skrevet "Advarer mot smitte", hadde dette vært innafor.
Vi må kunne forvente bedre fra en stor aktør i medienorge.
Sensasjonsjag er ikke en unnskyldning for dårlig journalistikk. Og å basere en skrekksak om dødelige virusalarmer rettet mot turister på en lokalnyhet som oppfordrer til at lokalbefolkningen skal ta vaskine, er ikke god journalistikk.
Folk trenger fakta, ikke fryktpropaganda. Og skal man være tabloid, kan man i det minste gjøre det med litt stil.