Sjekk den veksten!
Canariavisen vokser i et rasende tempo.
Da vi gikk over til å bli abonnementsavis, hadde vi aldri drømt om veksten vi har sett til nå. Faktum er at Canariavisen hadde vokst forbi stadiet der vi burde ha blitt en abonnementsavis allerede i 2020, når vi passerte 60.000 ukentlige lesere.
Det er et klart tegn på at Canariavisens journalistikk er nødvendig, etterspurt og ikke minst, populær.
Årsakene til det er flere, tror Canariavisens redaktør, Kathrine Lunde.
- Årsakene til det er nok flere. Det har skjedd mye i nyhetsbildet som påvirker leselysten, spesielt fordi det har vært mange saker som er relevante for nordmenn på Kanariøyene i vinter. Det har også mye å si at vi har fått med flere dyktige folk på laget, som gjør at vi kan tilby bredere dekning og være enda mer ute i lokalsamfunnet, der vi hører hjemme, sier Lunde.
Samtidig har forsiden til Canariavisen sett en kratig økning i trafikk. Verktøy som Labrador gir en langt større grad av frihet enn før, og det er ikke uten grunn at plattformen også benyttes av store mediehus, som TV2 og Dagbladet.
- Det viser at engasjementet går opp når forsiden er mer aktuell, forklarer journalist og markedssjef Leo Lunde.
Han har store deler av ansvaret for såkalt desking i Canariavisen, altså hva som er på forsiden, når og hvor.
- Og Labrador, systemet vi har gått over til, gir oss en helt annen mulighet til å tilpasse dette til nyhetsbildet mens det skjer, sier Lunde.
Knallvekst
For å ta noen konkrete tall:
Canariavisen.no ble besøkt av hele 316 000 besøkende i november. Det gir oss et gjennomsnitt på hele 79 000 besøkende i uka.
Dette er det desidert høyeste besøkstallet for en norsk avis på Kanariøyene, og langt over konkurrentene.
Likevel er Canariavisen en betalingsavis. Det vil si at brukerne betaler for å abonnere på oss. Rundt 20 % av sakene vi publiserer er imidlertid åpne for alle.
Dermed vil lesertallene ikke nødvendigvis reflektere hvor mange som faktisk leser sakene.
Men antallet aktive abonnenter har også skutt i været, etter at Canariavisen byttet til Labrador.
Faktisk har økningen vært på hele 31 prosent siden Canariavisen byttet plattform.
- At løsningene gjør det enklere for folk å tegne abonnement er en nøkkel i dette. Tidligere var det ofte feil på løsningen. Vi har også gått over til en passordfri innlogging, og selv om dette har vært litt fremmed for en del, har det også gjort ting enklere. At salgskanalene er tydeligere og mer grafiske har nok også bidratt, sier Lunde.
Hun tror samtidig at nyhetsbildet har mye å si for utviklingen:
- Det viser jo hvor viktige Canariavisen er som aktør for nordmenn på Kanariøyene, avslutter hun med et fornøyd smil.