SPAR Alegranza i Playa del Inglés tar ekstra betalt for kald drikke. Foto: Google Maps/Privat

–⁠ Ulovlig

Dette har ikke butikken lov til.

Publisert Sist oppdatert

At butikker og bedrifter forsøker seg på småfrekke og ulovlige gebyrer fra tid til annen, er en kjent sak.

Det har både hendt at utesteder inkluderer tips på regningen eller tar betalt for smør og brød du ikke har bedt om.

Tok ekstra betalt for kald drikke

Denne gangen er det imidlertid en SPAR-butikk sør på Gran Canaria som får så hatten passer. De krever nemlig et gebyr for kald drikke – altså produkter du henter i butikkens kjøleskap.

Nettopp det merket Martin Cech seg da han handlet hos SPAR i Avenida de Italia i feriebyen Playa del Inglés.

Han hadde plukket med seg to kalde drikker fra kjøleskapet, men da han kom til kassen ble det plutselig lagt på 10 cent ekstra per produkt.

Gebyret ble kalt «servicio frío» – en avgift for at drikken var kald. Han forteller til Canariavisen at det ikke var opplyst tydelig nok om dette tillegget på prislappen og ellers i butikken.

– Det ville ha vært greit om det var inkludert i prisen på hylla, men ikke sånn som dette, hvor de plutselig legger på et cowboygebyr for kald drikke, sier Martin Cech.

Han driver selv et markedsføringsbyrå på øya og mener at denne typen praksis gir dårlig rykte til butikkjeden.

– Jeg ville heller økt prisen på drikken generelt og holdt én pris, i stedet for å skille på varm og kald drikke, legger han til.

Han synes det er påfallende at slike gebyrer dukker opp i turistområdene på øya, der mange kanskje ikke kjenner til lokale regler og lover.

– Jeg har aldri sett noe lignende i de andre Spar-butikkene her i Las Palmas. Dette virker bare som en skjult måte å tjene mer penger på, uten å informere kundene ordentlig. Denne gangen var det gebyr for kald drikke. Hva blir det neste?

– Ulovlig

Canariavisen tok kontakt med forbrukerorganisasjonen OCU, for å få svar på om slike gebyrer er lovlige.

Manuel Vivas, pressetalsperson i OCU, forklarte tydelig at dette gebyret ikke er lovlig.

– Først og fremst fordi forbrukeren ikke har blitt informert på forhånd, sier han til Canariavisen.

Pressetalsperson Manuel Vivas i forbrukerorganisasjonen OCU. Foto: OCU
Pressetalsperson Manuel Vivas i forbrukerorganisasjonen OCU. Foto: OCU

– Butikkene har plikt til å opplyse om eventuelle tillegg eller gebyrer før kunden gjennomfører et kjøp.

I tillegg peker han på at butikken i realiteten prøver å overføre sine egne strømkostnader til kunden, noe som også er forbudt.

– Kjøling av varer er en del av butikkens ordinære drift, og dette skal ikke overføres til kunden, sier Vivas, og fortsetter:

– Vi har sett lignende saker tidligere, og i alle tilfeller har slike tilleggsgebyrer blitt erklært ulovlig når det ikke er godt opplyst om det og når de ikke utgjør en reell ekstratjeneste.

Spar svarer

Vi tok også kontakt med SPAR Gran Canaria for en kommentar.

Ayla Caballero Pérez, kommunikasjonssjef i SPAR Gran Canaria, understreker at hver enkelt butikk drives av kjøpemenn, og at SPAR Gran Canaria fungerer som distributør for disse.

Ayla Caballero Pérez er pressesjef i SPAR Gran Canaria. Foto: LinkedIn/Privat
Ayla Caballero Pérez er pressesjef i SPAR Gran Canaria. Foto: LinkedIn/Privat

De ønsker likevel å undersøke saken:

– Vi har satt i gang en intern etterforskning for å sikre at kundetilfredsheten opprettholdes og at eventuelle anbefalinger blir gitt til butikken, sier Caballero til Canariavisen.

Har du opplevd uvanlige og potensielt ulovlige gebyrer på Kanariøyene? Tips oss!
Powered by Labrador CMS