KOMMENTAR:
![LURT? Ikke om du bil lade. Det mener bilturist Halvor S. Hjelde.](https://image.canariavisen.no/183990.webp?imageId=183990&width=960&height=548&format=jpg)
Var det så lurt å kjøre en gammel Tesla til Gran Canaria?
På Gran Canaria er rekkeviddeangst mer normalt enn i Norge, og elbil-salget stuper, skriver Halvor S. Hjelde.
Dette er en intern kommentar. Meninger er skribentens egne.
Det er allerede skrevet om i Canarias 7 hvor vanskelig livet med elbil og lading på Tenerife er, og hvor lite det hjelper med insentiver for å kjøpe elbil når halvparten av ladestasjonene ikke fungerer.
De lokale kanarierne er fortsatt skeptiske. Etter mange uker her nede med prøving og feiling kan vi skrive under på at det ikke er spesielt mye enklere her på Gran Canaria enn på Tenerife, noe også Canariavisen tidligere har omtalt.
Salget av elbiler på øyene har stupt, noe som er stikk i strid med regjeringens planer for miljøet.
En risikosport
Ideen om å ta med elbilen vår til Gran Canaria dukket opp i fjor da vi overvintret her, og behovet for bil for neste vinter ble tydelig. Kjøp av bruktbil på øyene er svindyrt, og franske biler med 200-300.000 km på telleren går ofte for nær halvparten av nybilprisen. Det høres ikke så gunstig ut i våre øyne.
Å krysse Europa med en ti år gammel elbil er en risikosport i seg selv, men bilen fikk god service og var inne hos Tesla for en “reseal” av batteri og motor. Det betyr at alle tetninger og ventiler ble byttet, så bilen var så god som ny. Så kan vi bare håpe på litt regn her nede.
Vi hadde kanskje også en litt romantisk tanke om å kunne lade bilen utelukkende på sol- og vindkraft, så fugler og trær kunne like oss litt bedre.
![Unngå denne på La Marea-senteret i Arguineguín.](https://image.canariavisen.no/183982.webp?imageId=183982&width=960&height=548&format=jpg)
Bortskjemte i Norge
Vi har virkelig begynt å innse hvor bortskjemte vi har vært i Norge med elbil og tilgangen på ladere i Skandinavia. Man trykker bare på et lynsymbol på skjermen, og en lang liste av alternativer dukker opp.
![Parking Arguineguín har gratis lading.](https://image.canariavisen.no/184000.webp?imageId=184000&width=960&height=548&format=jpg)
Ikke oppdatert
Til og med turen ned til sørkysten av Spania besto av noen få tastetrykk (rent bortsett fra at man må holde i rattet og lade selv) siden navigasjonen tok seg av hele reiseruten og kalkulerte passende ladestasjoner.
Men her på Gran Canaria har de ikke oppdatert Google Maps for hurtiglading, så nyere biler finner ikke ladestasjonene automatisk. Det er livsfarlig å virre rundt i trafikken med en mobilapp med hundrevis av detaljer, for ikke å nevne at det er straffbart.
![Hovedgata nederst i Puerto Rico, død og glemt.](https://image.canariavisen.no/183984.webp?imageId=183984&width=960&height=548&format=jpg)
Det finnes ladere
Det finnes ladere og kart, men ikke i en samlet oversikt. Man risikerer også at laderne på kartet ikke eksisterer.
I kjelleren ved La Marea-senteret i Arguineguín har Endesa X montert seks kraftige ladere, men de gir kun 30 kW selv om de burde gi 250 kW.
![Denne laderen gir 50 KW og har vært flittig brukt av el-taxiene i Maspalomas. Nå har den stått havarert i over to måneder.](https://image.canariavisen.no/183986.webp?imageId=183986&width=960&height=548&format=jpg)
På San Fernando-senteret Bella Vista holder de i disse dager på å montere flere 250 kW hurtigladere. Det vil hjelpe elbilparken betraktelig.
I Sonnenland ved Aldi-senteret finnes det fire gratis ladepunkter. Man må imidlertid gi beskjed i kassen for å få strøm, og de lader bare med 3,6 kW, noe som vil ta opptil 20 timer ved nesten tomt batteri.
Over veien ved hotellet Palm Oasis finnes det derimot to 22 kW-uttak som fungerer utmerket. Forteller man vakten at man skal lade bilen, slipper man forbi bommen.
![Hotel Palm Oasis har to stk. 22KW uttak.](https://image.canariavisen.no/183994.webp?imageId=183994&width=960&height=548&format=jpg)
Uforståelig
At det skal ta mer enn åtte uker å reparere en ladestolpe er for de fleste uforståelig. Men her nede går ting annerledes. Respekten for ledelsen er høy, og avgjørelser tas ikke av fagfolk alene. Alt skal gjennom ledelsen, varer må bestilles, sendes og fortolles via et analogt system med utallige papirer som skal stemples og signeres.
![Parkeringshuset under Spar i Puerto Rico. De to første ladepunktene har 22KW.](https://image.canariavisen.no/183996.webp?imageId=183996&width=960&height=548&format=jpg)
Til tross for frustrasjonen vi har opplevd med elbillading på Kanariøyene, ser vi at utviklingen er på gang. Potensialet for sol- og vindkraft er enormt, og med litt investering kan infrastrukturen bli langt bedre.
![TTARO BP El Doctoral: Her er man garantert å få konsentrert solskinn på batteripakken.](https://image.canariavisen.no/183998.webp?imageId=183998&width=960&height=548&format=jpg)
Konklusjon
Som turist ville jeg ha valgt bensinbil fremfor elbil, men for elbilentusiaster finnes det løsninger. Det gjelder bare å være forberedt på noen utfordringer på veien.
Tut & kjør!
Halvor Sebastian