Varsler streik i slutten av desember
Rammer Kanariøyene og flere andre spanske lufthavner.
Spanske lufthavnarbeidere planlegger å streike mellom 29. desember og 7. januar, melder fly og handlingselskapet Iberia.
De to største fagforeningene i landet, UGT og CCOO, har oppfordret arbeiderne til å streike i denne perioden, ifølge en uttalelse fra Iberia utgitt onsdag kveld.
Spesifikt har de bedt ansatte om å streike 29., 30. og 31. desember, og 1., 4., 5., og 7. januar. Dette er noen av de travleste reisedatoene i Spania hver jul.
Flyplasser som Barcelona, Palma, Malaga, Alicante, Gran Canaria, Tenerife Sør, Ibiza og Bilbao vil rammes av streiken, dersom denne blir et faktum.
Det er foreløpig uklart hvor omfattende streiken blir, og hvilke minimumstjenester som må opprettholdes under den varslede streiken.
– Ødelegger muligheten for ferie
Iberia kaller streiken for uansvarlig og meningsløs.
– En streik som den fagforeningene nå har kalt inn til i julen ødelegger muligheten til ferie og familiegjenforening på slike viktige datoer, skriver Iberia i en pressemelding.
Det er blant annet arbeidere som tar seg av bagasjehåndtering på Aena sine flyplasser som nå vil gå ut i streik. Det gjør de på bakgrunn av nye kontrakter som nylig ble signert.
De nye kontraktene som er inngått fører til at omveltninger i hvilke selskaper som skal utføre bagasjehåndtering på flere spanske flyplasser.
Etter at Iberia tapte anbudsrundene flere steder, har de anket saken inn for spanske domstoler.Alle de nye selskapene har gitt garantier for at de ansatte skal få like holde arbeidsforhold, og at de ansatte skal få beholde jobbene sine.
Arbeiderne har truet med streik tidligere i desember også, nærmere bestemt 5. og 10. desember. Dette gikk de senere tilbake på, uten at hverken UGT eller CCOO har ønsket å kommentere saken ytterligere.
Dine rettigheter
Hva har du egentlig krav på når det blir streik?
– Retten til standardisert kompensasjon gjelder ikke. Hvis passasjerene ikke vil reise i det hele tatt, så kan de kreve refusjon av flybilletten, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Canariavisen.
Dersom flyet ditt blir mer enn fem timer forsinket, regnes dette som en innstilling. Det er det samme som en kansellering, ifølge Forbrukerrådet.
– Forbrukeren har rett til å bli transportert til endelig destinasjon så raskt som mulig. Da er det greit å vite at passasjerene har krav på mat, drikke og overnatting dekt av flyselskapet mens de venter, forklarer Thomas Iversen.
Forbrukerrådet har laget en nyttig flyrettighetskalkulator, der du kan beregne hvilke rettigheter du har ved ulike hendelser.Reiseforsikringen dekker deg ikke
Hva så med reiseforsikringen? Nytter det å henvende seg til forsikringsselskapet hvis reisen blir ødelagt eller forsinket av streik?
– En reiseforsikring dekker ikke kanseleringer som skyldes streik, forklarer kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige til Canariavisen.
– Dette innebærer at flyreisen og eksempelvis hotellovernatting, eller annet du ikke får benyttet som følge av streiken, ikke dekkes av reiseforsikringen. Det samme gjelder nye flybilletter på de som er på vei hjem.
Voll har likevel et godt råd å komme med til de som skal reise på streikedatoene:
– Står flygningen din i fare for å rammes av streiken, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Blir flygningene gjenopptatt kan en risikere og ikke få dekket nye billetter fra fly eller reiseselskapet, sier Voll.
Du har tre alternativer
Dersom streiken er et faktum og flyet ditt blir kansellert, har du tre alternativer overfor flyselskapet.
- Ombooking snarest mulig
- Ombooking til et senere tidspunkt
- Eller pengene tilbake.
Senior kommunikasjonsrådgiver i Tryg forsikring, Torbjørn Brandeggen, forklarer at det er fly- eller reiseselskapet som er ansvarlige, uavhengig av årsaken til streiken.
– Blir man rammet må man derfor rette sitt krav til ansvarlig flyselskap. Dersom man ikke har fått melding om at flyet er kansellert, så anta at flyet går som planlagt og møt opp på flyplassen i god tid, råder han.