
Varslet flyplasstreik midt i julestria
Men bare dager senere ble det avlyst.
Fagforeningen UGT i Spania gjorde en streik for handlingarbeidere på alle Aena-flyplasser, inkludert Kanariøyene, 5. og 10. desember.
Dagen etter kunne partene imidlertid melde at streiken er avlyst.
Streiken ville ha sammenfalt med den massive helgetrafikken og juletrafikken som er ventet på disse datoene, og kunne derfor ha ført til omfattende problemer for de reisende.
Dine rettigheter
Hva har du egentlig krav på når det blir streik?
– Retten til standardisert kompensasjon gjelder ikke. Hvis passasjerene ikke vil reise i det hele tatt, så kan de kreve refusjon av flybilletten, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Canariavisen.

Dersom flyet ditt blir mer enn fem timer forsinket, regnes dette som en innstilling. Det er det samme som en kansellering, ifølge Forbrukerrådet.
– Forbrukeren har rett til å bli transportert til endelig destinasjon så raskt som mulig. Da er det greit å vite at passasjerene har krav på mat, drikke og overnatting dekt av flyselskapet mens de venter, forklarer Thomas Iversen.
Forbrukerrådet har laget en nyttig flyrettighetskalkulator, der du kan beregne hvilke rettigheter du har ved ulike hendelser.Reiseforsikringen dekker deg ikke
Hva så med reiseforsikringen? Nytter det å henvende seg til forsikringsselskapet hvis reisen blir ødelagt eller forsinket av streik?
– En reiseforsikring dekker ikke kanseleringer som skyldes streik, forklarer kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige til Canariavisen.
– Dette innebærer at flyreisen og eksempelvis hotellovernatting, eller annet du ikke får benyttet som følge av streiken, ikke dekkes av reiseforsikringen. Det samme gjelder nye flybilletter på de som er på vei hjem.
Voll har likevel et godt råd å komme med til de som skal reise på streikedatoene:
– Står flygningen din i fare for å rammes av streiken, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Blir flygningene gjenopptatt kan en risikere og ikke få dekket nye billetter fra fly eller reiseselskapet, sier Voll.
Du har tre alternativer
Dersom streiken er et faktum og flyet ditt blir kansellert, har du tre alternativer overfor flyselskapet.
- Ombooking snarest mulig
- Ombooking til et senere tidspunkt
- Eller pengene tilbake.
Senior kommunikasjonsrådgiver i Tryg forsikring, Torbjørn Brandeggen, forklarer at det er fly- eller reiseselskapet som er ansvarlige, uavhengig av årsaken til streiken.
– Blir man rammet må man derfor rette sitt krav til ansvarlig flyselskap. Dersom man ikke har fått melding om at flyet er kansellert, så anta at flyet går som planlagt og møt opp på flyplassen i god tid, råder han.