Forfalte turistområder må rehabiliters, sier hotell- og restaurantforeningen FEHT. Foto: Google Maps

Vil renovere forfalte turistområder

Hotell- og restauranteierforeningen FEHT sier en omfattende modernisering er helt avgjørende.

Publisert Sist oppdatert

Hotell- og restauranteierforeningen FEHT sier behovet er stort for renovering av gamle kjøpesentre og handelsområder i turistkommunen San Bartolomé de Tirajana. Nå vil de dra igang en moderniseringsplan for å gjøre kommunen mer attraktiv for turister.

– Dette er avgjørende for å gjøre denne destinasjonen på Gran Canaria mer konkurransedyktig og attraktiv, gjenopprette forfall og økonomisk aktivitet, skape investeringer, forbedre offentlige områder og skape arbeidsplasser, sa FEHT-president José María Mañaricúa til viseordfører Samuel Henríquez og andre representanter i kommunen.

Turistkommunen har lenge hatt problemer med forfalte kjøpesentre og butikkområder. Et kjøpesenter er til og med så falleferdig at kommunen vil tvangsrive det.

Ifølge kommunens viseordfører og rådmann for byplanlegging har de allerede begynt planleggingen, sammen med regjeringen på Kanariøyene og selskapet Gesplan.

Nå vil kommunen bidra til finansieringen av en slik moderniseringsplan, sammen med FEHT.

Taper 591 millioner euro i året

Organisasjonen tok også opp at de ser på bosetting i turistområdene som et problem. Eldre hoteller har ofte blitt solgt som leilighetskomplekser, noe FEHT mener er problematisk.

Ifølge foreningen taper turistsektoren 591 millioner euro per år som følge av bosetting i det som tidligere var hoteller i kommunen.

FEHT tok også opp de dårlige tjenestene langs strendene i kommunen, og sier det må flere solsenger og mer aktiviteter på plass langs kysten.

Vil ha bort sementfabrikken

Møtet ble avsluttet med klar tale om hva FEHT mener om fortsatt industriell bruk av havna ved sementfabrikken utenfor Arguineguín.

Fabrikken har ikke lenger konsesjon til å bruke havna, som turistsektoren ønsker å bygge om til et turistområde.

Fabrikken har kjempet med nebb og klør for å beholde kontrollen over havna, ettersom det ikke lar seg gjøre å drifte sementfabrikken uten denne.

I januar i år slo en rapport flere spiker i kista på sementfabrikken, da den konkluderte at all industriell bruk av Santa Águeda-havna må stoppe. Sementfabrikken er avhengig av denne for å frakte produkter til og fra området.

Rapporten ble utarbeidet av juridiske eksperter på vegne av hotelleierforeningen FEHT. Sementfabrikken har lenge vært en torn i siden for turistsektoren, som ønsker å utvikle området.

Liker sementfabrikken dårlig

Cordial-kjeden, Del Castillo-familien og fotballstjerna David Silva har opprettet et stort ferieboligkompleks like ved fabrikken. Utbyggerne liker dårlig at de har sementfabrikken som nærmeste nabo. Både Cordial-kjeden og Del Castillo har krevd at fabrikken skal nedlegges.

Konsesjonen som sementfabrikken fikk til å bruke havna ble gitt i 1972 og skulle vare i 50 år. Senere ble dette avtalen endret i 1990 og formalisert i 2001, til en varighet på 30 år. Dermed utløp den i mars 2020. Til tross for det står sementfabrikken fremdeles i full drift.

150 arbeidsplasser

Sementfabrikken har vært en torn i øyet på Cordial som har bygd en stort ferieboligkompleks langs promenaden i El Pajar. Foto: Canariavisen
Sementfabrikken har vært en torn i øyet på Cordial som har bygd en stort ferieboligkompleks langs promenaden i El Pajar. Foto: Canariavisen

CEISA-gruppen som eier fabrikken er basert i Las Palmas og har 15 punkter for produksjon, lagring og salg på øygruppen. Selskapet omsetter for rundt 60 millioner euro i året og har 150 ansatte.

Ifølge El Sur Digital medfører driften også 450 indirekte arbeidsplasser.

Vil fortsette

Selskapet CEISA, som eier sementfabrikken, har gjort det klart at de ønsker å drive videre i området.

– Vi har vært i El Pajar i mer enn 60 år, skapt velstand og arbeidsplasser, og vårt mål er å fortsette aktiviteten med de tre grunnleggende pillarene: fabrikken vår, som ligger på selskapets tomt, steinbruddet, som gir oss råmaterialer av høy kvalitet eksklusivt til Kanariøyene, og havna, som lar oss være effektive ved å redusere frakt til et minimum, sa koordinator i CEISA, Claudio Piernavieja, i en pressemelding i mars.

Powered by Labrador CMS