Siste
Foto: Canariavisen

Passasjerene kan puste lettet ut –⁠ foreløpig

Slik vil Flyr redde selskapet.


På tirsdag ble det klart at Flyr ikke klarer å hente inn 430 millioner kroner, slik de opprinnelig måtte gjøre for å unngå konkurs. Så kom tilbudet fra blandt andre Jan Petter Sissener og fondet hans på 250 millioner kroner i en rettet emisjon. Dette har Flyr takket ja til. 

«Styret har vurdert det alternative forslaget og kommet frem til at løsningen er til selskapets og aksjonærenes beste», står det i børsmeldingen fra det kriserammede selskapet. 

Om alt går etter planen vil Flyr hente inn opptil 700 millioner kroner gjennom 70 milliarder nye aksjer, til ett øre per aksje. Emisjonen skal foregå i fire steg, og flyselskapet er avhengige av å lykkes med alle sine planer for at dette skal gå i boks. 

Etter kunngjøringen skjøt Flyr-aksjene i været på Oslo Børs, opp rundt 20%. Den går nå for 10 - 13 øre per stykk, ifølge Dagens Næringsliv

Ingen konsekvenser for passasjerene nå

Dermed kan Flyr fortsette driften nå, men er helt avhengige av mer kapital i 2023 for å klare å betale de store CO2-regningene til EU. Flyr skylder 120 millioner kroner for klimautslipp i 2022, som forfaller i april 2023. 

At Flyr har takket ja til emisjonen på 250 millioner kroner nå, betyr at passasjerene som skal ut å fly i vinter kan puste lettet ut. Utenom det nedskjærte rutetilbudet som hovedsaklig rammer innenriksmarkedet, får ikke situasjonen noen konsekvenser for passasjerene nå. På Flyrs nettsider opplyser selskapet at flyvningene som er satt opp går som normalt. 

Til Gran Canaria har Flyr satt opp fire ukentlige flyvninger fra Oslo i vinter. I sommer er planen to ukentlige avganger. 

Foreløpig er det ingen konkrete planer om andre ruter til Kanariøyene, og selskapet satser på Gran Canaria som har best etterspørsel. 

– Vi vurderer stadig nye ruter og Tenerife er av disse, men vi er opptatt å ha en forsvarlig vekst så denne vinteren blir det Las Palmas som blir vår satsning, sier kommunikasjonsdirektør i Flyr, Anita Svanes, til Canariavisen. 

 

Skaffer seg nye oppdrag

Ifølge Flysmart24 skal selskapet også skaffe seg nye oppdrag på markedet. Blant annet har Flyr inngått intensjonsavtale med danske Skinetworks, om flyvninger til skidestinasjoner fra Stockholm og Gøteborg. 

- Vi er godt fornøyde med at Skinetworks har tillitt til oss som selskap og vårt produkt, og vi ser fram til å bli enige om en avtale som vil gi Skinetworks sine kunder den gode Flyr-opplevelsen, sier kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Flyr.

COO i Skinetworks, Martin Aadal, er også godt fornøyd med avtalen. 

- I Skinetworks er vi opptatt av å gi våre kunder fantastiske skiopplevelser og en sømløse reise. Vi er også opptatt av at våre samarbeidspartnere setter kundene i sentrum, og det opplever vi at Flyr gjør, sier COO Martin Aadal Nielsen i Skinetworks.

Redningsplanen 

Flyr vil hente inn til sammen 700 millioner kroner i emisjoner, fordelt på fire transaksjoner. Selskapet må lykkes med å få inn alle pengene, hvis de skal klare å betale CO2-kvoten til EU. 

– Hvis de ikke får inn penger fra de påfølgende grepene innen utgangen av mars, kan det bety at Flyr ikke får til å drive videre, opplyser Flyr. 

  • Flyr henter først inn 250 millioner kroner fra utvalgte investorer. 
  • Det åpnes deretter for at selskapet henter inn 100 millioner hos dagens aksjonærer, i det som kalles en reparasjonsemisjon. For at dette skal gå, må kursutviklingen være positiv etter at de første 250 millionene kommer inn. 
  • De som investerer i potten på 250 millioner kroner nå, får også en kjøpsopsjon, som betyr at de kan kjøpe aksjer for samme pris – ett øre per stykk – dersom selskapets utvikling og økonomi er positiv. 
  • Deretter kommer enda en reparasjonstransaksjon, denne gangen med aksjonærene som ikke var med i de første rundene. Beløpet er satt til 100 millioner kroner. 
Da forslaget om en redning på 250 millioner kroner kom, var Flyr raskt ute med positive tilbakemeldinger. 

– Vi er veldig godt fornøyde med at vi nå har fått et alternativt forslag til finansiering fra profesjonelle investorer. Det er gode nyheter for våre 450 kolleger og alle de som skal ut og reise med oss framover.  Dette viser at det er tro på Flyr og vår norske modell, og at vi har lykkes med å skape noe nytt i norsk luftfart, sa administrerende direktør i Flyr, Tonje Wikstrøm Frislid, på tirsdag. 

 

Satser på Kanariøyene

Fremover vil Flyr også satse på de populære feriedestinasjonene i Sør-Europa, men mindre på innenriksmarkedet. Kun noen få ruter er satt opp innenlands, i helgene og rundt jul. 

Tidligere i høst var Canariavisen med på jomfruturen, da Flyr gjenåpnet sin rute mellom Oslo og Gran Canaria. Denne ruten har vist seg å være populær, og det er også på fritidsmarkedet Flyr vil satse nå. 

Viktige bedriftskunder

Samtidig ønsker de også å satse på bedriftskunder. Fredag i forrige uke kunngjorde selskapet at de har inngått samarbeid med Berg Hansen – en portal som spesialiserer seg på fly for forretningsreisende, ifølge Finansavisen

– Vi er glade for å endelig kunngjøre lanseringen av våre kundevennlige produkter på Berg-Hansens bookingportal. Denne begivenheten markerer en viktig milepæl og representerer en betydelig forbedring av vår rekkevidde innen bedriftsreisemarkedet, sier Tonje Wikstrøm Frislid i børsmeldingen. 

 

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.