Siste
Denne reklamen for Kanariøyene vant pris.
Vant reklamepris

Reklamen tilpasser seg etter været

Den kanariske reklamekampanjen «Den andre vinteren» har vunnet JCDecaux-prisen for sin kreativitet.


De stakk også av med sølv innen kategorien for digitale innovasjoner. 

Reklamekampanjen ble lansert i oktober. Bak står byråene IPG Mediabrands og Proximity BBDO. 

Reklamene som er vist i over femten forskjellige markeder tilpasser seg det lokale været. Hvis det regner får folk se en reklame med glade badegjester som plasker i vannet, med påskriften «Det andre regnet». Lignende triks brukes om det snør. 

Og markedsføringen har fungert, skal vi tro kanariske turistmyndigheter. Øygruppen har overgått det spanske gjennomsnittet etter pandemien. Turistene flokker til Kanariøyene igjen. 

– Med «Den andre vinteren» klarte vi å tilpasse utendørs reklame til de sosiale og kulturekke karakteristikkene i hvert marked, og vi oppnådde gode resultater på et internasjonalt nivå ved å tiltrekke over 2,5 millioner turister, som økte konverteringsraten til fysiske besøk og senket kostnaden for hver anskaffelse, sa turistminister Yaiza Castilla da hun beskrev kampanjen. 

– Utfordringen var å lage en effektiv kampanje i 16 forskjellige markeder i hele Europa. Når turister gjerne vil rømme fra kulden og så etter velkjente destinasjoner hvor de kan koble av i en avslappet atmosfære uten noe uventet, for å nyte kvalitetstid, sa hun videre. 

JCDecaux, som drifter reklameskilter og skjermer over hele verden, deler ut sin kreativitetspris til de beste og mest kreative reklamene som vises utendørs i deres nettverk. De ser spesielt etter kampanjer som «knytter merkevarer med et urbant publikum ved å kombinere det fysiske med innovasjon og digital teknologi». 

Der traff Kanariøyenes reklamekampanje altså blink. 

I tillegg til reklameskiltene har Kanariøyene også tatt i bruk video for å markedsføre øygruppen som en del av «Den andre vinteren». En av reklamene har blitt sett 2,7 millioner ganger på YouTube. 

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.