Siste

Rekord i lesertall for februar måned


Canariavisen har siden oppstarten hatt en kraftig vekst, og i februar opplevde vi en ny rekordmåned.

Vi er nå en av de mest leste publikasjonene på øygruppen, viser tall fra Google Analytics.

I februar 2020 hadde vi et gjennomsnitt på 50.373 unike lesere i uka, og vi nådde toppen siste uka i februar med 68.117 unike lesere.

Også antall sidevisninger nådde rekordnivå i februar, med 557.605 sidevisninger i perioden.

Fornøyd med veksten

Ansvarlig redaktør, Leo Lunde, er godt fornøyd med veksten.

– Dette viser oss at det er et behov for vår nyhetsformidling på Kanariøyene. Vi har siden oppstarten vært en viktig nyhetsformidler, og det harde arbeidet har gitt resultater. Etter bare to år i drift har vi klart å bli en av de mest leste publikasjonene for nordmenn på Kanariøyene, og det er veldig gledelig. Dette skal vi fortsette med, sier Lunde.

Årsaken til at lesertallene i februar nådde nye høyder tror Lunde er både den kraftige calimaen som førte til at 2000 nordmenn ble sandfast, skogbrann, og ikke minst coronavirus-utbruddet på Kanariøyene.

– Vi har de siste seks månedene hatt mellom 40-50.000 lesere i uka, men spesielt i februar så vi en sterk vekst i forbindelse med vår dekning av mareritt-helgen hvor calimaen rammet øygruppen og turistene hardt, og nå når coronaviruset har kommet til Kanariøyene er det mange som ønsker å holde seg oppdatert på situasjonen.

Viktig journalistikk

Siden oppstarten har Canariavisen fokusert på rask og relevant formidling av nyheter, men det som trekker flest lesere ifølge statistikken er den viktige journalistikken som omhandler nordmenn på Kanariøyene. Saker om sandfaste nordmenn, kriminalitet begått mot nordmenn, og ikke minst miljøsaker er temaer som har opptatt våre lesere.

– Vi akter å produsere mer av denne viktige og gode journalistikken i tiden fremover. Det er viktig at ting som angår nordmenn blir formidlet på en god måte, og at kritikkverdige forhold blir avdekket. 

Flere medier merker vekst

De store sakene som har preget nyhetsbildet denne måneden har ikke bare ført til leservekst hos oss; også Canariajournalen melder om en lignende økning for samme periode.

– Lesertallene må definitivt sees i sammenheng med nyhetsbildet i perioden, og når noe viktig skjer på øygruppen ser vi at mange søker informasjon hos oss gjennom vår grundige dekning av disse sakene.  Det har vi tenkt til å fortsette med. Jeg tror også det er positivt at det går bra med våre konkurrenter, for det viser at apetitten på nyheter fra Kanariøyene er stor, sier Lunde. 

Det var ikke bare nettsiden som hadde suksess i perioden. Canariavisen har satset på videoformidling når noe viktig skjer på øygruppen, slik som de store skogbrannene i 2019, og mareritt-helgen i 2020. I den forbindelse nådde vi 45.000 visninger på våre videoer i sosiale medier i februar.

Videoformatet er noe vi skal satse mer på i tiden som kommer. Grafikk: Canariavisen.no

– Video er et format vi har tro på. Det gir muligheten til at folk raskt kan få med seg det som skjer, og det skaper også engasjement på flere plattformer, noe som er viktig i dagens teknologiske samfunn. Dette er noe vi skal satse mer på i tiden som kommer, avslutter Lunde.