Siste

Ryanair-streik i september - kan ramme nordmenn


Fremdeles ingen enighet mellom partene.

Fagforeningene sier de kommer til å streike hver helg i hele september. Bakgrunnen for streiken er at lavprisselskapet vil stenge sine baser på Gran Canaria og Tenerife.

Møtene mellom fagforeningen USO, Sitcpla og Ryanair, som representerer kabinansatte i Ryanair, har ikke ført frem, og ble avsluttet uten enighet. Det betyr at faren for en streik i septemer er overhengende.

Varslet pilotstreik

I tillegg til dette kommer en varslet pilotstreik i Storbritannia som kan bryte ut 2., 3., og 4. september. I denne streiken har fagforeninger meldt at alle pilotene i landet kan bli tatt ut i streik. Bakgrunnen for denne streiken er lønnsforhandlinger.

Også hos de spanske pilotene ulmer det nå, og en streik blant disse er heller ikke utelukket. I så fall kan det få konsekvenser for passasjerer som reiser til og fra Spania.

Påvirker det norske markedet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til Flysmart24 at han ikke avskriver forstyrrelser i trafikken, og at disse kan påvirke nordmenn, men at han tror konsekvensene vil bli små.

En eventuell pilotstreik på toppen av streiken blant de kabinansatte i Spania, kan komme til å ramme mange reisende. Pilotene som opererer fra Storbritannia jobber på en rekke ruter til og fra Norge, og kan føre til problemer for reisende, skriver Flysmart24.

Streikedatoene

Begge fagforeningene sier de vil ta ut sine medlemmer i streik i September, og det er følgende datoer som er varslet:

1., 2., 6., 8., 13., 15., 20., 22., 27., og 29. september.

Fagforeningene ønsker å hindre Ryanair fra å stenge sine baser på Gran Canaria og Tenerife, som er planlagt i Januar. Senere ønsker også selskapet å legge ned sin base i Girona.

Har ikke rettferdiggjort nedleggelsene

Etter møtet sa sekretær for fagforeningen USO, Jairo Gonzalo, at streiken kommer til å bli gjennomført fordi selskapet ikke har lagt frem informasjon som rettferdiggjør nedleggelsen av basene.

– Varselet om 10 dagers streik i Spania består, og inntil de (Ryanair red.anm) kan komme med data som virkelig rettferdiggjør dette, gir vi oss ikke, sa Gonzalo til Canarias7.

Gonzalo sier forhandlere har foreslått et nytt møte neste uke, og at de har invitert Ryanair til å ta med seg informasjonen de ber om.

Lavprisselskapet fraktet 3,7 millioner turister til Kanariøyene i fjor, og er et populært valg for prisbevisste nordmenn.

Skylder på Boeing

Ifølge selskapet selv kommer nedleggelsene som følge av forsinkelser i leveringen av 30 Boeing 737 MAX-fly - en flytype som forøvrig ble satt på bakken tidligere i sommer på grunn av tekniske problemer som førte til to alvorlige ulykker.

Turistbransjen på øygruppen er bekymret over nedleggelsen, og har bedt den Kanariske regjeringen om å rydde opp i situasjonen, og fremme tiltak som kan gjøre at Ryanair beholder sine baser.

Presser myndighetene for penger

Regjeringen har på sin side nektet, og sier de ikke vil la seg «presses for penger» av flyselskapet.

Sekretæren for fagorganisasjonen USO, Jairo Gonzalo er enig i at Ryanair bruker basenedleggelsen for å presse myndighetene til å gi økonomiske incentiver.

– De kan bruke denne situasjonen for å legge press på myndighetene for å få subsidier. HR-direktøren har sagt at idéen om å stenge kan endre seg hvis selskapet mottar finansiell hjelp, som er skitten utpressing av myndighetene, sier Jairo Gonzalo.

Gonzalo indikerer at denne idéen ble lagt frem i møter med selskapet, og at Ryanair planlegger å stenge disse basene i januar.

USO beskylder nå Ryanair for å presse myndighetene ved å bruke personalpolitikk og basenedleggelsen for å oppnå økonomiske fordeler.

300 ansatte

Til sammen er det snakk om rundt 200 ansatte som vil miste jobben dersom basene legger ned.

Myndighetene på sin side mener det allerede er gode vilkår og lave kostnader for flyselskapene på Kanariøyene.

Norwegian ville legge ned sine baser

Også Norwegian sa de skulle legge ned sine baser på Gran Canaria og Tenerife i januar, men selskapet ombestemte seg i mai, og hevdet at endringer i markedet gjorde det mulig å opprettholde disse basene.