Siste
Bonanza Express var den første fergen av sitt slag i verden, og har vært i trafikk siden 1999. Nå sier Fred Olsen farvel til arbeidshesten. Foto: Fred Olsen

Sier farvel til Bonanza Express-fergen


Fergeselskapet Fred Olsen har kunngjort at de nå kvitter seg med Bonanza Express-fergen på Kanariøyene.

Dette var den første hurtigfergen som kom i operasjon på Kanariøyene i 1999, og har rukket å  transportere over fem millioner mennesker mellom øyene.

Flåtedirektøren i Fred Olsen Express, Juan Ignacio Liaño, sier i selskapets pressemelding at dette er en milepæl i selskapets pågående innsats for å forbedre sin flåte.

Fred Olsen tok i bruk den nye Bajamar Express-fergen i år, og til sommeren blir også Bañaderos Express-fergen satt i trafikk hvis alt går etter planen.

Den nye hurtigfergen Bajamar Express får kapasitet til over 1000 passasjerer, og kommer sommeren 2021. Grafikk: Fred Olsen

Bonanza Express har siden 1999 gått i trafikk mellom alle øyene, men hovedsaklig har den gått mellom Gran Canaria og Lanzarote. Fergen blir nå solgt til en annen europeisk operatør.

Selskapet skriver i sin pressemelding at trafikken på denne ruten vil bli overtatt av nye ferger så snart den økonomiske situasjonen tillater det. På grunn av pandemien har etterspørselen gått ned, og fergen har ikke vært i trafikk siden mars.

Bonanza Express var den første i verden til å transportere både mennesker, kjøretøy og tung last samtidig på en hurtigferge. Fred Olsen la til «Express» i navnet sitt etter anskaffelsen på 90-tallet, og har siden da oppgradert hele flåten til hurtigferger.

Fergen som nå går ut av flåten har kapasitet til 717 passasjerer, 170 biler og en topphastighet på 38 knop (ca. 70 km/t).