Skal ta bremserne
Her hjelper det ikke å bremse før trafikkontrollen.
Nå er det spanske trafikkdirektoratet DGT i gang med installasjon av avanserte automatiske trafikkontroller.
Disse skal være i stand til å ta bilister som kun bremser ned før kontrollen og så øker farten igjen.
Disse kameraeene fungerer imidlertid annerledes enn såkalt gjennomsnittskontroll, slik vi er kjent med fra Norge.
De registrerer i stedet hastigheten før og etter passering av kameraet. Til dette bruker kameraene kunstig intelligens, ifølge DGT.
Oppdages det et betydelig avvik mellom farten før og etter, risikerer bilisten bot.
Disse kan være på opptil 600 euro, i tillegg til tap av seks poeng på førerkortet. Poeng tilsvarer prikker i Norge, og man starter med 12 slike poeng.
Fra før av har DGT satt opp over 200 kameraer som er i stand til å oppdage om sjåføren bruker mobiltelefon eller ikke har på seg bilbelte.
De kan også overvåke uansvarlig kjøring, som ulovlig filskifte, kjøring mot rødt lys og biler som ikke stopper helt ved stoppskilt.
Dersom kameraet registrerer noe som kan være ulovlig, blir bildene uansett gjennomgått manuelt av DGT, før man eventuelt skriver ut en bot.
Ifølge DGT er høy fart en viktig årsak til trafikkulykker i Spania.I 2023 mistet 1.145 mennesker livet i trafikkulykker i Spania. 211 dødsulykker ble helt eller delvis forårsaket høy fart.
På denne linken kan du se hvor kameraer og radarmålinger er utplassert i Spania og på Kanariøyene.