Siste

Slik gikk reisen til Gran Canaria


I går landet både SAS og Norwegian på Gran Canaria med turister for første gang siden portforbudet ble innført. Vi tok en prat med noen av de reisende for å finne ut av hvordan de opplevde reisen.

Etter at Kanariøyene og Spania forøvrig gjenåpnet for internasjonal trafikk har det blitt innført en rekke smitteverntiltak. Passasjerer som ankommer landet må på forhånd ha fylt ut et helseskjema og ha med seg en personlig QR-kode. Uten denne slipper man ikke inn i landet. Til tross for at myndighetene ønsker at alle skal gjøre dette digitalt er det i en overgangsperiode frem til 31. juli også mulig å fylle ut dette skjemaet på papir ombord i flyet.

Cathrine Arnesen-Aasvangen var med på Norwegian-flyet som landet på lørdag.

Slik gikk det på Gardermoen

– Vi sjekket inn som normalt på bagdrop. På Gardermoen var veldig mye stengt. Et par steder var åpent så man fikk kjøpt seg noe drikke og mat. Taxfree var åpen og en kiosk så man fikk kjøpt med seg mat og drikke til turen, forteller Cathrine.

Ingen servering ombord

– Det var mennesker som hadde forhåndsbestilt mat på flyet men hadde ikke fått beskjed om at det ikke var servering. De hadde derfor ikke handlet med seg noe, og fikk servert et glass med vann så her lønner det seg å ta med niste og drikke.

Andre passasjerer som var med på samme fly kritiserer imidlertid flyselskapet for mangel på vann.

– At det ikke blir servering ombord har jeg stor forståelse for og er helt enig i, men vann? Ikke mulig å få kjøpt. Norwegian som alle andre bør vite hvor viktig det er med vann på en flyreise og hvor lett folk kan bli dehydrert og med de konsekvenser det medfører, skriver administrator i Facebookgruppen Nordmenn i Puerto Rico, Lillian Johnstad Fyllingen.
Alt du må vite før du reiser til Spania
 

Fylle ut skjema – uten penn

Flere passasjerer har også kritisert Norwegian for måten de håndterte utfyllingen av helseskjemaet. Dette skal egentlig fylles ut digitalt på forhånd, men i en overgangsperiode deler flyselskapene ut skjemaet på papir også. Her håndterte Norwegian dette dårlig, mener flere passasjerer.

– Det ble ikke sendt ut informasjon fra Norwegian angående QR-kode, men det ble levert et skjema 30 minutter før landing folk måtte fylle ut. De hadde ikke kulepenner til utlån, forklarer Cathrine Arnesen-Aasvangen.

Lillian Johnstad Fyllingen var en av de som valgte å fylle ut skjemaet ombord, og i etterkant kritiserer også hun Norwegian for måten dette ble organisert på.

– Etter over 5 timer i luften uten for mye arbeid for crewet, opplyste de over høytaleren at disse papirene måtte fylles ut og leveres når vi ankom flyplassen til ansatte der. Dette var når vi hadde begynt innflygingen. Et ark med to sider skulle fylles ut, mange hadde ikke kulepenn og det hadde heller ikke Norwegian. Bordene fikk vi beskjed om å klappe opp fordi vi skulle lande. Jeg mener at etter flere måneder på bakken burde selskapet hatt tid til å få dette og annet på plass før flyreisen, skriver Fyllingen på Facebook.

– Ansvar for å holde seg orientert

Norwegian sier det er beklagelig at det ikke var nok kulepenner, men minner om at det er passasjerenes ansvar å holde seg orientert om reglene.

– Den 1. juli innførte Spania krav om at alle som reiser inn i landet må fylle ut et skjema om deres helsetilstand før de reiser inn i landet. Som flyselskap har vi ansvar for å informere om dette, noe som også har blitt gjort i denne saken. Som passasjer har man ansvar for å holde seg orientert om innreiseregler i de land man ønsker å reise til – og det er tilrådelig at man forbereder seg på dette. At det på en enkelt flyvning ikke har vært kulepenner nok til alle passasjerer er beklagelig, og vi oppfordrer til at man deler sin kulepenn med andre passasjerer i en slik situasjon, sier presseansvarlig i Norwegian Andreas Hjørnholm til Canariavisen.

Norwegian sier også de informerer om begrensningene i matservering ombord under bestillingsprosessen.

– For å minimere smitterisikoen ombord er servering av mat og drikke ombord midlertidig begrenset. Vi informerer om dette ved booking av billetter og på våres hjemmeside. Det er beklagelig hvis ikke alle har opplevd den høye service ombord som vi har som mål å opprettholde, sier Hjørnholm.

 

Helseskjemaet som skal fylles ut på papir. Myndighetene ønsker at flest mulig skal fylle ut skjemaet digitalt før avreise. Foto: Ann Cathrin El Allaoui

Gikk bedre hos SAS

Ann Cathrin El Allaoui som er fastboende med sin familie på Gran Canaria forteller om en helt annen praksis hos SAS. 

– Vi fløy med SAS, og da fikk vi utdelt det skjemaet 10 minutter etter at vi letta, og kulepenn, og kunne fylle ut med en gang. Det med kulepenn var faktisk veldig bra for det var det mange som ikke hadde med seg, forteller El Allaoui.

Etter landing

Cathrine forklarer at de allerede hadde fylt ut skjemaet digitalt, og forteller om prosessen ved helsekontrollen på flyplassen.

– Vi hadde QR-kode som de skannet når vi landet, men de som hadde fylt ut skjemaet bare leverte skjemaet og fikk gå videre. Vi ble målt temperaturen på og fikk gå videre til bagasjen. Det gikk superfort og rett ut. Hadde sett for oss litt mer styr men dette gikk kjempe greit. Alle hadde masker på flyet, forklarer hun.

De som har valgt å fylle ut skjemaet på papir ombord leverer dette etter ankomst. Foto: Ann Cathrin El Allaoui

Prosessen etter landing gikk også smidig for passasjerene fra SAS.

– Når vi landa var det å levere skjemaet, kroppskanning for å se om vi hadde feber, skanne den koden og til bagasjebåndet. Helt normalt, det gikk fort. Det tok tre minutter tror jeg, å komme gjennom sier El Allaoui.