Illustrasjon: Envato Elements

Sterk vekst i netthandel på Kanariøyene


Pandemiåret 2020 ble et brakår for netthandelen. Portforbud, kapasitetsbegrensninger i butikker og smittefare har ført til at netthandelen har økt innen alle produktsegmenter, inkludert matvarer.

Motesektoren har sett en vekst de forventet skulle skje på seks år i løpet av bare åtte måneder. Veksten innen netthandel har også vært stor på Kanariøyene, og flere kanariske selskaper har merket dette, både innen dagligvare- og motebransjen.

Også handlingen på nett utenfor øygruppen har økt, men mindre enn på nasjonalt nivå på grunn av problemer med toll på Kanariøyene. Det har lenge vært en utfordring å få varer fra utlandet eller Spania gjennom tollen på Kanariøyene, som krever at lokal moms skal betales på kjøp over 150 euro.

Det har også ført til at mange spanske butikker nekter å levere varer til Kanariøyene, for å slippe retur av produkter når kundene nekter å betale denne momsen.

Netthandel økte likevel rundt 25% på øygruppen i 2020, til en omsetning på nesten 2250 millioner euro.

Netthandel bidro til rundt 6% av brutto nasjonalprodukt i fjor, ifølge en rapport fra OCTSI, det kanariske observatoriet for telekommunikasjon og informasjon.