Siste

Stor kampanje for å tiltrekke seg turister til Kanariøyene


Turistdepartementet på Kanariøyene har lansert en ny kampanje for å tiltrekke seg flere turister til Kanariøyene i vinter.

Gjennom det offentlige selskapet Promotur Turismo de Islas Canarias, skal fire millioner euro investeres i kampanjen «Den andre vinteren».

Målet er å vise frem det gode klimaet på Kanariøyene, i et håp om at flere turister vil reise fra kaldere strøk.

Turismen har blitt hardt rammet av pandemien på øygruppen.

Arbeidsledigheten har økt kraftig og mange ble permittert da hoteller stengte og fly ble parkert.

Satser tungt på Kanariøyene

– I november og mars har selskapene planlagt for 7,8 millioner flyseter. Det er 660 000 flere seter enn før pandemien. Nå er vårt mål å fylle disse setene med turister som vil nyte en varm vinter på Kanariøyene, sa turistminister Yaiza Castilla under gårdsdagens pressekonferanse.

I november er det planlagt 1991 flyvninger per uke til Kanariøyene.

– Det gir oss en idé om hvordan flyselskapene satser på Kanariøyene, siden det er 213 flere flyvninger enn en vanlig uke, sa Castilla.

De største økningene ser man fra Storbritannia, Tyskland og Nederland.

At flyselskapene har planlagt flere flyavganger i vinter enn 2019-nivået er positivt, mener Castilla.

– Men nå må vi jobbe for at flyene blir fulle så ikke avgangene blir kansellert på grunn av lav etterspørsel.

Skal lokke turister med godvær

Kommunikasjonsdirektør i Promotur, Elena Gonzalez Vázquez de Parga, forklarer at kampanjen fremhever øygruppen i vintersesongen, med spesielt fokus på det fine været.

– Potensielle turister trenger å unnslippe kulde og søker seg til kjente destinasjoner hvor de kan koble av i en avslappet atmosfære, uten uforutsette hendelser, for å nyte kvalitetstid med partneren eller familien, sa Vázquez de Parga under pressekonferansen.

»En annen vinter»-kampanjen skal benytte digitale flater, slik som reklameskjermer, for å vise det lokale værvarselet i sanntid, sammenlignet med det gode vinterklimaet på Kanariøyene.

Regner det skal reklamene for eksempel vise frem «det andre regnet» – som selvsagt er bølgesprut fra havet på en solfylt strand.

Blir det iskaldt skal reklamene vise iskrem på stranda. Slagordet kan man selvsagt gjette seg til: «den andre kulden».

Kampanjen skal også kjøres på nett, i sosiale medier og på YouTube.