Leder: 

– Synd om mye av handelen går til nettbutikker utenfor øygruppen

Illustrasjon: Envato Elements

Av Leo Lunde
Publisert 22. november 2020 kl. 17:21

Av Leo Lunde
Publisert 22. november 2020 kl. 17:21

Dette er en leder. Den gir uttrykk for denne avisens mening.

Neste fredag er det Black Friday, og med det sparker handelstanden i gang julehandelen. I Norge har det i noen år vært vanlig at butikkene varmer opp med «Black Week» – med stadig bedre tilbud frem mot Black Friday. Nå sprer også kanariske butikkjeder tilbudene over tid, og det handler aldeles ikke bare om smittevern.

Butikkene har også blitt hardt rammet av pandemien. Forbruket har naturligvis gått ned som følge av økt fattigdom, og spesielt på Kanariøyene merkes dette godt fordi turismen ligger nede som følge av reiserestriksjonene. I slike tider snur folk på euroen.

Derfor håper butikkene nå at de kan forlenge tilbudsfeberen for å øke sine inntekter. Flere klesbutikker har for eksempel store lager av både sommer- og vintervarer som de sliter med å selge.

Generalsektretæren i assosiasjonen for middels og store distribusjonsselskaper, Alfredo Medina, forklarer til avisen Canarias 7 at det selvsagt også handler om smittevern. Ved å spre tilbudene utover uka kan man unngå store folkemengder, som man av erfaring vet at det blir på Black Friday.

På grunn av situasjonen er det for mange butikker helt avgjørende at julehandelen gir sårt tiltrengt omsetning, og derfor kan man også regne med ekstra gode tilbud i år.

På Kanariøyene er også smittetallene relativt lave og utviklingen går rett vei på de fleste øyene. Det kan også påvirke salget positivt. Men på grunn av arbeidsløshet er det mange som unngår økt forbruk i disse tider, til tross for gode tilbud. Dette vil uten tvil påvirke hvor mye folk bruker på årets julegaver.

En annen trend som vil ta av i år blir netthandel. Selv på Kanariøyene, hvor netthandel byr på egne utfordringer i form av dyr frakt og toll, er det flere rapporter som tyder på at hele 60% av handelen på Black Friday vil være i nettbutikker. Det er en økning på over 20% sammenlignet med i fjor.

Da må små bedrifter på øyene konkurrere mot de store aktørene på nett, som gjerne holder til utenfor Kanariøyene.

Det blir med andre ord en annerledes Black Friday på Kanariøyene i år. Årets store handelsdag blir derfor viktigere enn noen sinne for mange lokale bedrifter, som allerede sliter med å holde hodet over vann.  Da er det synd om mye av handelen går til nettbutikker utenfor øygruppen.

Setter du pris på Canariavisen? Følg oss gjerne på Facebook!