To brannhelikoptre er nå i drift på Gran Canaria


To brannhelikoptre er nå i drift på Gran Canaria for å møte sommersesongen. Det andre ble satt i drift denne tirsdagen.

Øyrådet på Gran Canaria satt sitt andre bannhelikopter i drift i går. Disse maskinene er avgjørende for å kunne iverksette slukningsarbeidet raskt når skogbranner oppstår på øya.

Det første helikopteret ble satt i drift 15. mai, og skal være i beredskap frem til 15. november, og det andre frem til 15. oktober. Dermed vil Gran Canaria ha to slike helikoptere i sommer, når skogbrannfaren er høy. Øyrådet har likevel som mål at disse skal være i drift i 10 måneder hvert år fra 2021, ettersom skogbranner også kan bryte ut på vinteren. Tasarte-brannen som brøt ut i februar er et eksempel på dette.

De siste ukene har det også brutt ut to mindre skogbranner på Gran Canaria, som raskt kom under kontroll. En i Las Lagunetas for tre uker siden, og en forrige fredag i Arucas.

– Ikke for hvem som helst

Pilotene som skal bemanne de to helikoptrene er Francisco Correia, Paulo Melo, Marlene Nogueira og Iñigo Guelbenzu. De har forklart at Gran Canaria er et av de farligste stedene man kan operere på grunn av dype daler og sterk vind som kan løfte og vippe helikopteret, uten at deres 700 hestekrefter kan gjøre stort med det.

– Gran Canaria er ikke for hvem som helst, har en av pilotene uttalt. 

Må samarbeide

Pilotene har også understreket at arbeidet deres fra luften er helt avhengig av innsatsen på bakken for å være effektivt, og at de to metodene må arbeide sammen for å slukke skogbranner.

Helikoptrene skal gjennomgå daglige inspeksjoner både morgen og kveld, i tillegg til hver gang de lander.

– Det er en streng protokoll, men det er verdt det for sikkerheten, forklarer en av pilotene til Canarias7. 

Når alarmen går

Så snart de får inn alarmen på basen sin i Artenara setter pilotene i gang. Teknikere på bakken reiser til fronten mens piloten flyr for å samle opp vann. Deretter er det teknikeren på bakken som avgjør hvor vannet skal slippes.

Pilotene må til enhver tid vurdere både sin egen og teknikernes sikkerhet.

– Du må vite når du skal si nei, det er det vanskeligste, for når piloten avgjør at en manøver er for farlig må man si nei, fordi man risikerer å ta livet av seg. 

Hvis brannen er ute av kontroll eller slukningsarbeidet ikke kan utføres effektivt får pilotene tildelt andre oppgaver. De kan bli sendt for å bløtlegge andre områder for å hindre spredning til nabolag.

Fakta om de nye brannhelikoptrene

Modell: Eurocopter AS350 Écureuil

• Flymaskinene har lav vekt som lar de operere i raviner der andre fly ikke kommer til.
• De kan fylle opp vann fra lufta, som gjør de i stand til å hente vann i demninger og mindre innsjøer.
• De kan slippe vann fra lav høyde sammenlignet med større maskiner, som gjør de mer treffsikre og unngår at vinden sprer vannet for mye.
• Lyden av helikopter får de som brenner bål til tross for bålforbudet til å slukke flammene. Slik fungerer helikoptrene også avskrekkende mot risikabel atferd.

Mannskap: 1-2
Lengde: 10,93 m
Høyde: 3,145 m
Maksvekt ved takeoff: 2250 kg
Hestekrefter: 848
Diameter, rotor: 10,7 m
Motor: Turbomeca Arriel 2B turboshaft
Cruisehastighet: 245 km/t
Maks-hastighet: 287 km/t
Rekkevidde: 662 km
Flytid: 4 timer, 6 minutter
Maks høyde: 4600 m
Stigningshastighet: 8,5 m/s

De tekniske spesifikasjonene kan være noe endret for å tilpasse helikopteret for bruk i slukningsarbeid. Disse spesifikasjonene gjelder generelt for Eurocopter AS350 Écureuil, som er maskinen øyrådet har valgt å ta i bruk.