Siste

Tordner mot SAS: –⁠ Folk hang over oss i hattehyllene


Da Mona Foss og barnebarnet skulle reise til Gran Canaria med SAS 2. juli, gikk ikke turen helt som forventet. Både under selve flyturen og etter landing opplevde Mona at smittevernet ikke ble ivaretatt om bord.

– Folk gikk i midtgangen med munnbindet på haka, noen satt sovende med munnbindet under nesa. Veldig mange hadde det bare over munnen. Det var jo tydeligvis ingen oppfølging på munnbind, og ingen oppfølging på dokøen heller. Folk stod i kø som vanlig, forteller Foss til Canariavisen.

Lite instruksjoner

Hun sier også at det kom lite instruksjoner om hvordan passasjerene skulle forholde seg ved ankomst.

– Det jeg savna var den beskjeden når vi skulle gå om bord med instruksjoner. Jeg savnet at vi ikke fikk beskjed om å sitte på setene og at vi skulle gå ut puljevis, eller et annet system. Folk var jo opp med en gang. Vi var et fåtall som ble sittende. Mannskapet sa ingen verdens ting, fortsetter hun.

Mona forklarer at hun tok opp oppførselen med kabinpersonalet da hun gikk av flyet.

– Jeg spurte hvorfor det ikke er noen orden på smittevernet. Nei, det var så mange som satt uten på hele turen så det var ikke mer å bry seg om. Jeg påpekte at det stod stappfullt i midtgangen og man fikk lov å ha med seg plenty bagasje. Folk hang over oss i hattehyllene. Svaret var at det kunne de ikke gjøre noe med.

– Tok ikke avstanden på alvor

Andre passasjerer som Canariavisen har snakket med, forteller at også de opplevde trengsel i midtgangen under avstigning på denne flyvningen, men at de ikke følte seg utrygge.

– Jeg opplevde ikke at folk holdt avstand når vi skulle gå av og syntes ikke flyvertinnene gjorde noe særlig for å skille folk. Men det var ganske fullt fly da, så det er jo ikke så lett. Folk tok av seg maska når de spiste og drakk, og det er jo helt greit, men folk tok ikke avstanden på alvor på slutten, sier en passasjer som ikke ønsker å stå frem med navn til Canariavisen.

– Det var en stille og rolig reise, men som vanlig blir nok folk litt gira når de endelig er fremme. Jeg følte meg trygg, men er glad jeg ble sittende, for å si det sånn. Det hører jo med at folk flest er testa eller vaksinert, sier en annen passasjer.

Canariavisen kjenner identiteten til de to som har uttalt seg anonymt og har bekreftet at de var med på flyvningen.

Ville blitt hjemme

Foss sier hun ikke ville reist hvis hun visste dette på forhånd.

– Når man opplever slikt på flyet, så føler man usikkerhet. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg blitt hjemme, sier hun, og understreker at dette var en nødvendig reise og ikke en ferie.

Kjenner seg ikke igjen

SAS sier de ikke kjenner seg igjen i kritikken, men beklager at det kan ha oppstått trengsel under avstigningen.

– Når det gjelder den aktuelle flyvningen, har vi ingen indikasjoner på at passasjerene ikke fulgte instruksjonene våre. Ved landing og avstigning var det en rekke passasjerer som, på grunn av det faktum at det aktuelle flyet var omtrent 30 minutter for sent, var raske med å prøve å komme seg ut av flyet, noe som kan ha blitt oppfattet som overbelastning, noe vi beklager. Vi fortsetter å følge og minne passasjerene på de nye avstigningsrutinene, for å holde størst mulig avstand, og andre regler, for alles sikkerhet, forteller pressesjef i SAS, Freja Annamatz, til Canariavisen,

Pressesjef i SAS, Freja Annamatz. Foto: SAS

– Etter hvert som reiser fra Norge nå øker, når myndighetene frigjør restriksjoner, tilpasser SAS både antall flyreiser, men også tjenestene om bord, som nå er gjeninnført. Dette betyr at flere passasjerer nå tar av seg munnbindene for å spise og drikke om bord. SAS fortsetter å kreve at munnbindet skal brukes før og etter måltider. I løpet av pandemien har SAS sitt mannskap kontinuerlig jobbet for å opprettholde reglene som gjelder i pandemien, akkurat som med andre instruksjoner.

– Vår viktigste prioritet

nettsidene sine skriver SAS at munnbind er obligatorisk om bord, og at ombordstigningen er tilpasset og blir «strengt håndhevet».

– Gjennom hele pandemien har SAS innført tiltak for å gjøre det mulig å reise og samtidig minimere risikoen for smittespredning. Tiltakene dekker alt fra rutiner for ombordstigning og avstigning, servering ombord, obligatoriske munnbind, rengjøringsrutiner og våre meldinger til passasjerer, sier hun og fortsetter:

– Til tross for mindre smittespredning og færre restriksjoner, er det fortsatt viktig å være oppmerksom og følge rutinene som er innført. Sikkerhet om bord for passasjerer og mannskap er alltid vår viktigste prioritet. Alle avvik rapporteres og følges opp.