
Turister som fikk ferien ødelagt av pandemien kan få penger tilbake
Det sier EU-domstolen i Luxemburg, som har tatt en prinsipiell avgjørelse på vegne av tyske domstoler.
EU-domstolen i Luxemburg ga medhold til et tysk par som krever 70% av pengene tilbake, etter at de fikk ferien ødelagt av nedstengning under coronapandemien.
Paret ankom Gran Canaria dagen før myndighetene innførte portforbud i hele Spania. De måtte reise hjem tidlig på grunn av restriksjonene og mener av turoperatøren skal gjøre opp for tapt ferie.
Paret fikk ikke bare ferien sin halvvert, for da Spania innførte portforbud stengte alle strender, restauranter og offentlige steder helt ned. Unntaket var livsnødvendige tjenester som apotek, lege og matbutikk.
Derfor mente de to at turoperatøren skulle betale tilbake 70% av summen. Turoperatøren var ikke enig i dette, og hevdet at de ikke kunne holdes ansvarlig for det som skjedde.
Da tok paret saken til retten, og EU-domstolen var enig med de to turistene.
I dommen skriver retten at en turist har rett på prisreduksjon på pakkereiser når tilbudet de har betalt for begrenses som følge av restriksjoner innført på destinasjonen for å hindre spredningen av smittsomme sykdommer, slik som Covid-19.
Retten mener derfor at turoperatøren må redusere prisen på reisen i slike tilfeller, selv om ikke de er direkte ansvarlig for tapet av ferien.
Retten mente heller ikke at turoperatøren kan fraskrive seg ansvaret fordi restriksjoner også ble innført i hjemlandet til de reisende.
Kun om manglene kom som følge av den reisendes feil, ville turoperatøren sluppet unna ansvaret.
Retten skriver videre at prisreduksjonen må fastsettes etter en vurdering av verdien på tjenestene som den reisende ikke fikk.
Nå som EU-domstolen har tatt en slik prinsipiell avgjørelse, er saken sendt tilbake til domstolene i Tyskland for videre behandling.
Det gjenstår å se om dette vil føre til et skred av søksmål mot turoperatørene fra turister som ble sittende på hotellrommet under portforbudet.