Siste
Grafikk av den planlagte utsiden på senteret.

Utvider planer om nytt gigantsenter i Playa del Inglés


Det fremtidige kjøpesenteret som selskapene Trutena SL, Isla del Paraíso 2000 SL og Supermercados Marcial SL planlegger å bygge der Viajes Insular lå før skal få 8000 ekstra kvadratmeter til butikker og bedrifter.

Utbyggerne har sendt forespørsel om autorisasjon for utvidelsen av prosjektet ved Playa del Inglés-senteret til direktoratet for handel forbruk i regjeringen på Kanariøyene.

Endringen i prosjektet vil også omgjøre senteret fra et åpent til et lukket kjøpesenter med et utendørs torg i midten for å utnytte så mye som mulig av byggeflaten.

Senteret har vært planlagt i 13 år, og skal bygges på den 9885 kvadratmeter store tomta som har stått ledig siden 2013.

Endringer

Endringen i prosjektet som ble utført i slutten av 2020 tar sikte på at senteret går fra 20 000 kvadratmeter til 28 000 kvadratmeter handleområde for butikker og spisesteder. Totalt vil kjøpesenteret være på 40 000 kvadratmeter, hvis endringene i planen går som de skal.

Til sammenligning har Mogán Mall i nabokommunen 15 000 kvadratmeter handleområde.

Designet som har vært foreslått tidligere blir i den nye planen endret slik at senteret går fra å være utendørs og terrassebasert, til innendørs med et torg på 800 kvadratmeter inni, ifølge arkitektene fra Chesa & Mena som designer senteret.

På torget, som skal bli midtpunktet på senteret,  blir det være vegetasjon, sitteområder og fontener.

Det er utbyggerne som har konkludert med at en lukket struktur vil sørge for langt mer bebygd område som kan brukes til butikker og spisesteder, og dermed bli langt mer profitabelt.

Parkering for 1000 biler og gigantisk supermarked

Bygget skal etter planen få to etasjer mot GC-500-veien og fire etasjer mot baksiden. Det skal også bygges flere etasjer under bakken der parkering til 907 biler er planlagt.

Også et 5000 kvadratmeter stort supermarked skal bygges i kjelleren på bygget.

Opp- og nedturer

Før prosjektet kom hit har det vært flere år med opp- og nedturer. Lisensen for kommersiell drift og byplanlegging ble gitt allerede i desember 2010. Flere av de daværende partnerne trakk seg fra prosjektet, og utbyggerne møtte også på byråkratiske problemer da de mistet flere lisenser. I 2018 påbegynte de søknaden om en ny lisens, som de fikk tildelt i juni og juli 2019.

Nå som prosjektet har endret karakter må også nye lisenser på plass, og prosjektet blir derfor ytterligere forsinket. I mellomtiden håper utbyggerne at de skal få lisens til å begynne nødvendige utgravinger, ettersom den tekniske rapporten for dette ikke har endret seg.