Illustrasjon: Barajas-flyplassen i Madrid. Foto: Diego Delso, CC BY-SA 3.0

Vil forby korte flyturer

Spania kan vurdere å forby flytrafikk på korte ruter når toget er et godt alternativ. Frankrike har allerede innført et lignende forbud.

Publisert Sist oppdatert

Spania vurderer et forbud mot korte flyruter for å redusere CO2-utslipp, inspirert av tiltak fra Frankrike, skriver The Olive Press (krever innlogging).

Et slikt forbud vil hovedsakelig ramme innenlandsruter som den mellom Madrid og Barcelona, og bare ruter der hurtigtog kan frakte passasjerene på under to og en halv time.

Dermed vil ikke et slikt forslag ramme regioner som Kanariøyene, der korte flyturer mellom øyene er en viktig del av infrastrukturen, og der alternativet er ferge.

Det er også verdt å merke seg at lovendringen i Frankrike ikke automatisk gjelder om hurtigtog teoretisk sett kan unnagjøre reisen innenfor den angitte tiden.

Turen må også gå direkte, uten togbytte, må ha nok avganger og rutetider slik at man kan tilbringe mer enn åtte timer på destinasjonen og samtidig komme seg tilbake samme dag.

Om en lov med samme kriterier skulle blitt innført i Spania, ville kun fire fire åpenbart kvalifisere til flyforbud: Madrid til Valencia, Alicante, Sevilla og Malaga.

Over 21% av innenrikstrafikken kan ryke

Disse rutene utgjør 12% av all innenrikstrafikk med fly i 2022, ifølge flyplassoperatøren Aena, skriver Nommon, som har utført en grundig analyse av de ulike rutene.

Madrid - Barcelona havner derimot helt på grensa med ganske nøyaktig 2,5 timers reisetid. Ruta utgjorde 9,2% av all innenrikstrafikk i 2022.

Den totale reisetiden med fly, inkludert sikkerhetskontroller og innsjekking, er 3,5 timer, anslås det.

Ifølge en rapport fra det britiske analysebyrået Mabrian & Phocuswright, ble det foretatt 5 744 flyreiser mellom Barcelona og Madrid de siste 12 månedene.

Skulle alle disse rutene få flyforbud i bytte mot tog, ville altså over 21% av all innenrikstrafikk forsvinne fra lufta i Spania.

Under halvparten så mye CO2

Denne rapporten fant at det gjennomsnittlige karbonavtrykket per passasjer på denne flyruten er 40 kg CO2.

Høyhastighetstoget mellom Madrid og Barcelona produserer derimot mindre enn halvparten CO2 per passasjer.

Sterk konkurranse

De siste årene har jernbanenettet i Spania blitt sterkt konkurransepreget, med en rekke utenlandske aktører som etablerer nye togtilbud.

I årene som kommer er det ventet at enda flere selskaper etablerer seg på det spanske markedet, inkludert franske Ouigo og italienske Iryo, eid av Trenitalia.

Til sammen går det 21 høyhastighetstog med totalt 8

800 seter mellom Barcelona og Madrid hver dag. Samtidig går det 16 fly med 3

200 seter daglig.

Powered by Labrador CMS