Uber vil ikke utvide på Kanariøyene i sommer, ifølge selskapet selv. Foto: Canariavisen/Canva/Uber

Vil ikke utvide på Kanariøyene nå

Venter og ser hva som skjer etter lanseringen på Tenerife.

Publisert Sist oppdatert

Uber sier i en uttalelse at de ikke vil utvide virksomheten på Kanariøyene til flere av øyene i sommer, til tross for at de startet opp på Tenerife i juni.

Dette bekrefter Blanca Zayas, kommersiell direktør i Uber, som sier de ønskerå fokusere på de fire kommunene på Tenerife hvor de allerede opererer: Guía de Isora, Adeje, Arona og Granadilla de Abona.

Vil vurdere mottakelsen

Målet er å observere hvordan markedet svarer på deres inntog på øya frem til september.

Deretter vil de bestemme om videre utvidelse på øygruppen er hensiktsmessig.

Zayas avviser at begrensninger øyrådene og kommunene er årsaken til at de ikke ekspanderer til resten av øyene.

Transportlov i veien

Hun viser i stedet til transportloven fra 2007 som begrenser antall løyver for bestillingskjøring.

Bare på Gran Canaria har øyrådet avslått over 3400 søknader om løyver i år.

Taxinæringen jubler på sin side over nyheten.

Motstanden er avgjørende, mener taxiforbund

Juan Artiles i Kanariøyenes taxiforbund mener at taxinæringens motstand er den eneste grunnen til at Uber ikke vokser på øyene.

Han viser til at over 6000 løyver er søkt om, og sier han tror Uber ville ha ekspandert om alle ble innvilget.

Loven fra 2007 sier at det kan være maks ett privatsjåførløyve per 30 taxiløyver.

Om alle søknadene ble innvilget kunne det truet hele taxinæringen, mener Artiles, som påpeker at Uber bare har fått 30 løyver på Tenerife, fordi taxinæringen nekter å samarbeide.

Likevel må Uber ty til lokkemidler som null provisjon og bonuser for å verve sjåfører, noe som viser at Uber bare bryr seg om oppdrag, ikke om sjåførene, mener Artiles.

For få taxier

Samtidig som taxinæringen kjemper med nebb og klør for å stanse Uber og lignende selskaper fra å etablere seg, har mange sjåfører sluttet under pandemien.

Også Artiles innrømmer at dette er et problem, og sier det må flere taxiløyver på plass nå som turismen har tatt seg opp igjen etter pandemien.

Taxinæringen på Kanariøyene frakter rundt ti millioner passasjerer i året.

Powered by Labrador CMS