Annonse

Digitale nomader strømmer til Kanariøyene

Den «nye generasjonen» arbeidere tilbringer arbeidsdagene ved bassengkanten på Gran Canaria. Turistminister Yaiza Castilla vil tiltrekke 30 000 digitale nomader til øygruppen.

Illustrasjon: Envato Elements

Av Leo Lunde
Publisert 23. februar 2021 kl. 00:00

Av Leo Lunde
Publisert 23. februar 2021 kl. 00:00

Annonse

Takket være en markedsføringsstrategi har øygruppen hatt planer om å tiltrekke rundt 30 000 digitale nomader de neste ti årene. Nå er det trolig at Kanariøyene når dette målet allerede om fem år, ifølge turistminister Yaiza Castilla.

Kanariøyene har satset tungt på å markedsføre seg mot denne gruppen. Budskapet er at Kanariøyene er kontoret med det beste klimaet i verden, og prosjektet har fått drahjelp av de mange arbeidstakerne i Europa som nå har hjemmekontor.

Kampanjen har et budsjett på en halv million euro, men dette kan økes i fremtiden, og håpet er at folk med hjemmekontor heller vil jobbe fra bassengkanten enn leiligheten i en kald europeisk by.

I tillegg til reklamer både på TV, radio og i sosiale medier satser øygruppens turistmyndigheter også på sponsoravtaler med arrangementer som tiltrekker seg denne typen turister.

– Internasjonal leder

Digitale nomader tiltrekkes ikke nødvendigvis av charterselskapenes lovnader om en avslappende ferie, men heller av ting som god wifi-dekning og behagelige arbeidsområder.

– Kanariøyene oppfyller uovertruffne vilkår for å være en internasjonal leder, sa Castilla når hun la frem prosjektet.

Turistministeren understrekte også at Kanariøyene har raskere Internett-tilgang enn gjennomsnittet i Europa og lave skatter som store fordeler for digitale nomader.

Hun pekte også på det gode klimaet og mulighetene til å nyte de mange og varierte fritidstilbudene som øygruppen har å by på når man ikke jobber.

– Når du lukker laptopen åpnes et fantastisk vindu av muligheter seg opp, lover reklamekampanjene.

Hotell satset på digitale nomader

Også privat sektor har begynt å øyne mulighetene for å tiltrekke seg denne spesifikke turistgruppen.

Hotellet Playa del Sol i Playa del Inglés sør på Gran Canaria er et av få hoteller som er fullbooket på øya, til tross for pandemi og strenge reiserestriksjoner. De var tidlig ute med satsingen på digitale nomader.

På hotellet bor personer fra hele verden. Her nyter de en kaffe ved bassengkanten, før de fullfører dagens arbeidsplikter på laptopen sin under en parasoll.

Les også: 

Bli en digital nomade: Slik finner du bolig på Gran Canaria

 

Tilpasset hotellet

Hotellet har tilpasset seg behovene til denne gruppen ved å forsterke wifi-dekningen og har satt opp egne områder for å jobbe.

De har også spesialpriser for lengre opphold, og gjestene bestiller gjerne for en hel måned av gangen. Dermed er hotellet mer som et bemannet leilighetskompleks enn et tradisjonelt feriehotell.

De fleste på hotellet jobber innen bransjer som design, teknologi, IT, eller til og med som lærere ved universiteter i Europa. På grunn av coronarestriksjoner foregår timene på nettet, og det er ingen tvil om at mange har fått smaken på «hjemmekontor» fra balkongen på Gran Canaria.

Annonse

Setter du pris på Canariavisen? Følg oss gjerne på Facebook!

 

Partnerinnhold

Annonse