Bli med på omvisning i de nye lokalene sammen med Kanari-TV.

Nabohjelpen har fått nye lokaler –⁠ bli med på omvisning


I oktober ble Nabohjelpen kastet ut av lokalene de har hatt i 12 år. Etter at Mogán kommune bestemte seg for å kaste ut den veldedige organisasjonen fikk saken mye oppmerksomhet på Kanariøyene. Mange stilte seg uforstående til hvorfor kommunen nektet å samarbeide med organisasjonen.

Ordføreren nektet å stille opp med nye lokaler ettersom det gamle skulle rives, og dermed stod rundt 300 familier i fare for å miste den livsviktige hjelpen fra organisasjonen.

Det ble arrangert sultestreik i parken utenfor kirken i Arguineguín, og en underskriftskampanje ble satt i gang for å redde Nabohjelpen.

Mye arbeid gjenstår

Nå har Nabohjelpen fått nye lokaler i et tidligere call-center. Nabohjelpens Jenni Hymoff Koeppel forteller til Kanari-TV at alt utstyret som ble brukt til dette stod igjen når de overtok lokalet.

– Det planlegger vi å bruke for å lage et lite wifi-hjørne for brukerne våre, forklarer Koeppel. 

Hun håper lokalene vil stå klare før jul.

– Vi må bygge skillevegger og det gjenstår mye renovasjoner her fordi matbanken har visse krav man må møte, forklarer hun. 

Nettopp brudd på reguleringer for lagring av mat var en av begrunnelsene kommunen ga i sitt vedtak for å kaste ut Nabohjelpen.

Disse beskyldningene ble tilbakevist av organisasjonen, som overfor Canariavisen kunne vise til omfattende dokumentasjon på at kravene ble fulgt. Dette ble også bekreftet i dokumenter fra matbanken i Las Palmas og helsemyndighetene.

Skal rives

Selv om Nabohjelpen fulgte kravene er det ingen tvil om at de nye lokalene er i bedre stand enn de gamle.

De siste 12 årene har Nabohjelpen holdt til i et gammelt bygg som tilhører kommunen. Det skal nå rives – som etter denne avisens forståelse er den egentlige grunnen til at Nabohjelpen ble kastet ut.

De nye lokalene er imidlertidig ikke gratis. Takket være donerte penger kan Nabohjelpen betale husleien mens de venter på midler fra regjeringen på Kanariøyene. Denne støtte har de ventet lenge på, og håpet er at en mer permanent ordning skal være på plass innen året er omme.

Vil ansette sosialarbeider

Koeppel viser stolt frem de nye lokalene, som inkluderer kontorplass i andre etasje. Her vil organisasjonen plassere sin første ansatte – en sosialarbeider – og en juridisk rådgiver som kan hjelpe fattige familier med dokumenter og søknader.

– Emma, som hadde sultestreiken for oss, skal fungere som juridisk rådgiver en dag i uka. Hun skal komme i noen timer å hjelpe folk med papirarbeidet deres. Vi ønsker å hjelpe de med forskjellige typer hjelp de kan ha rett på, for eksempel med å anke avgjørelsen fra kommunen om å ikke hjelpe de. 

Hjelp med byråkratiet

Koeppel forklarer om et tungrodd byråkrati hos den kommunale sosialtjenesten.

– Kommunen ber folk velge. Når de har en avtale kan de be om én ting på hvert møte. Så de spør om den ene tingen, og så må de vente til neste møte før de kan spørre om den andre. Så hvis du ikke har penger til leie, ikke har penger til mat, ikke råd til dine barns skolemateriell, så må du velge hvilken hjelp du vil ha på hvert møte. Vi forstår det ikke, sier Koeppel oppgitt.