Benekter forurensning i Agaete etter fergeulykke
Havnemyndighetene har denne søndagen gått ut med en uttalelse der de benekter forurensning i havet utenfor Agaete, der Bentago Express-ferga fra Fred Olsen gikk på grunn i januar.
I uttalelsen skriver Puertos Canarios at de kan garantere kvaliteten på vannet og rengjøringen som har blitt gjort i havna.
Tidligere har miljorganisasjonen Salvar Agaete hevdet at rapporten fra miljøverndepartementet på Kanariøyene viser forensning på havbunnen i så høye verdier at det anses som farlig etter spansk lov. De beskyldte kommunen, havnemyndighetene og Fred Olsen for løgn.
Til tross for rapporten valgte Agaete kommune og havnemyndighetene å åpne for fiske og bading i området, hevdet organisasjonen.
Flere uttrykte også bekymring for forurensning mens bergingsaksjonen pågikk. Derfor ble det iverksatt en rekke tiltak for å sikre at drivstoff fra ferga ikke skulle påføre området miljøskader.
Fergedramaet i Agaete:
Benekter forurensning
Ifølge Puerto Canarias viser den samme studien at ni av ti sedimenter som er analysert ikke inneholder spor av forurensning etter ulykken.
– Det eneste stedet hvor verdier høyere enn anbefalt ble registrert er i sedimentet ved siden av moloen der ferga fra Agaete til Santa Cruz de Tenerife vanligvis legger til. Det må også understrekes at miljøverndepartementets rapport er basert på prøver tatt dagen etter at det skadde skipet ble tauet fra Agaete til verftet i Las Palmas, skriver havnemyndighetene i sin uttalelse.
Overvåker området
Puertos Canarios skriver også at de garanterer gjennomsiktighet i den videre prosessen.
– Puertos Canarios ønsker å understreke at vi allerede jobber med en overvåkningsplan for vann- og sedimentkvalitet i Las Nieves-havna spesifikt, med månedlige prøver som vil bli offentliggjort på en transparent måte, skriver de.
Det offentlige selskapet som har ansvaret for driften av havna reagerer på det de mener er feilinformasjon.
En video som har blitt publisert viser vrakrester på havbunnen etter ulykken. Denne videoen har blitt brukt for å vise at opprydningen ikke ble like godt gjennomført som først antatt.
$bp(»Brid_16950800», {»id»:»25082»,»width»:»16»,»height»:»9»,»video»:»747803»});
– Gitt den partiske informasjonen som kan skape frykt i befolkningen og besøkende til Agaete kommune etter Bentago Express-ulykken, ønsker vi å understreke følgende. For det første, at det ikke er noen rester etter skipet i vannet ved havna eller i den lavere delen av Las Merinas. Delene fra skipets skrog som sank til bunnen under bergingen er allerede hentet opp under rengjøringsarbeidet utført av Fred Olsen i begynnelsen av mars, så videoen som har blitt offentliggjort er filmet før dette, skriver Puertos Canarios i sin uttalelse.
Puertos Canarios benekter også at havbunnen er forurenset, slik Salvar Agaete hevdet.
– Tvert i mot – det rapporten indikerer er at 9 av 10 steder som ble analysert ikke har registrert noen forurensning, eller i det minste ikke over grensene for forurensning av metall eller hydrokarboner. Kun på et punkt ble det registrert relevante mengder hydrokarboner, langs kanten der fergen legger til havn daglig, og ikke der Bentago gikk på grunn.
Trygt å bade
Puertos Canarios ønsker også å berolige badegjester som har fryktet at vannet kan være forurenset.
– Kvaliteten på vannet har alltid vært under grensene for forurensning og er egnet for bading ved strendene, i alle analyser som er utført, inkludert fra miljøverndepartementet, skriver Puertos Canarios.
Åpnet for fiske og bading
Prøvene ble tatt 20. januar, bare en dag før ordføreren i Agaete og flåtedirektøren i fergeselskapet Fred Olsen åpnet strendene igjen. også da hevdet de at det ikke var funnet forurensning i området etter ulykken.
Ifølge plattformen Salvar Agaete gikk åpningen av strendene mot resultatene i rapporten. I tillegg mener miljøplattformen at arbeidet med å fjerne dieselsøl og annen forurensning etter ulykken ikke ble godt nok utført.
Kommunen brukte mindre effektiv metode
Ekspertene skal ha anbefalt bruk av absorberende matter og spesielle typer bakterier for å fjerne mest mulig forurensning etter at fergen gikk på grunn, men i Agaete ble det valgt å bruke mekaniske og kjemiske metoder for å spre dieselsølet.
Førstnevnte metode fjerner mer forurensning, men bruker lengre tid på prosessen. Denne ble brukt ved Muelle Viejo-stranda, der miljødepartementet selv stod for arbeidet, men ble ikke brukt ved Las Nieves-stranda som kommunen hadde ansvar for.