Spesialbarrierer har blitt lagt ut rundt skipet for å hindre at mer drivstoff sprer seg i havet. Foto: Fred Olsen Express

Bergingsaksjon: Dieselsøl bekymrer myndighetene

Publisert Sist oppdatert

Kanariske myndigheter og regjeringen i Spania har satt ned en kommite for å beskytte kystlinjen i Agaete på Gran Canaria mot dieselsøl etter fergeulykken på torsdag i forrige uke.

Et hull i skroget på Fred Olsen-fergen som gikk på grunn har ført til at drivstoff lekker ut i havet, og myndighetene har bekreftet at det er snakk om diesel. Diesel er mer vannløselig enn olje, og eksperter fra redningstjenesten sier derfor at lekkasjen ikke er veldig alvorlig.

Leid inn spesialselskap

Overvåkning av vannflaten gjøres fra et fly og helikopter, samtidig som fire taubåter jobber i området.

Fergeselskapet har leid inn et selskap som spesialiserer seg på å stanse drivstoffsøl, og disse har satt opp barrierer i vannflaten for å hindre at det sprer seg og skader naturen rundt.

Slik har Fred Olsen-ferga Bentago Express ligget siden torsdag kveld, da den gikk på grunn utenfor Agaete på Gran Canaria. Foto: Fred Olsen Express

Havneselskapet Puertos Canarios som eies av kanariske myndigheter har også krevd at selskapet setter opp en dobbel barriere for å minimere skadene.

Annonse:var uri = 'https://impfr.tradedoubler.com/imp?type(img)g(24841088)a(3142311)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('');

Løser seg opp raskt

Flekkene med diesel i vannet løser seg opp raskt, ifølge myndighetene. Redningstjenesten har satt opp en simulering som skal gi prognoser for hvordan drivstoffet vil spre seg mot land, og disse har vist at det meste vil spre seg før det treffer kystlinjen.

Barrierer som skal kunne absorbere sølet har også blitt sendt fra Tenerife lørdag kveld. Disse skal settes ut før taubåtene igjen prøver å løsne ferga fra steingrunnen den sitter fast på.

Det har blitt lagt ut barrierer som skal beskytte kystlinjen mot dieselsøl. Foto: Fred Olsen Express

Ber folk om å ikke bade

Mens bergingen pågår har Agaete kommune gått ut med en anbefaling om å ikke bade i kommunen frem til dieselsølet er fjernet og skipet er ferdig berget.

Som følge av situasjonen har den tekniske kommiteen anbefalt å erklære nødsituasjon i området, og denne avgjørelsen er støttet av generaldirektoratet for marinehandel for å garantere at miljøvernet er ivaretatt og at man unngår ytterligere søl.

Les også:

Ikke fare for at skipet synker, sier fergeselskapet

Jobber med bergingsplan

Den tekniske kommiteen jobber nå med fergeselskapet for å lage en bergingsplan.

Den skal innebære at man løfter katamaranen av steingrunnen samtidig som man jobber for å unngå nettopp drivstofflekkasjer.

Annonse:var uri = 'https://impfr.tradedoubler.com/imp?type(img)g(24797432)a(3142311)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('');

En teknisk kommite er satt ned av regjeringen og kanariske myndigheter. Foto: Gobierno de Canarias

Flere mislykkede forsøk

Flere forsøk på å løsne fergen har allerede blitt gjort med taubåt, men ingen har lyktes.

Ifølge Fred Olsen skal det gjøres et nytt forsøk denne søndagen, og selskapet sier de har tro på at planen de nå har vil fungere.

Les også:

FERGEDRAMAET: Alle passasjerene i god behold

Storstilt redningsaksjon

Fred Olsen-fergen gikk på grunn utenfor Agaete like før klokken 22 torsdag kveld.

En storstilt redningsaksjon ble satt i gang for å hente ut de 76 personene ombord, men på grunn av det dårlige været lot det seg ikke gjøre før klokken 11:30 dagen etter. Da ble passasjerer og mannskap overført i redningsbåter som fraktet de til land.

Bentago Express dro fra Santa Cruz de Tenerife med 59 passasjerer, 27 biler og 8 lastebiler med last. 17 mannskap jobber om bord. Avgangen var den siste for dagen på torsdag, på ruta som går hver time for å frakte last og passasjerer mellom øyene.

Kilder i Fred Olsen sier til avisen Canarias 7 at båten gikk på grunn da den forsøkte å kompensere for den kraftige vinden i Agaete. Dermed ble fergen sittende fast i et steinete område ved inngangen til havna.

Powered by Labrador CMS