Fergeselskap og kommunen løy om forurensning etter fergeulykke
Miljøorganisasjonen Salvar Agaete hevder til La Provincia at en rapport fra miljøverndepartementet i regjeringen på Kanariøyene viser at havbunnen og strandområdene i Agaeteer forurenset med hydrokarboner i så høye verdier at det anses som farlig etter spansk lov.
Likevel har myndighetene valgt å åpne for fiske og bruk av strendene igjen, til tross for at dette var en bekymring mange hadde etter at en Fred Olsen-ferge gikk på grunn i det samme området i vinter.
I rapporten fra miljøverndepartementet på Kanariøyene konkluderes det med at et strengt fiskeforbud bør innføres i området rundt havna frem til man har undersøkt forurensningen nærmere.
Her gikk fergen på grunn 7. januar under stormen Filomena:
Løy om forurensning
Prøvene ble tatt 20. januar, bare en dag før ordføreren i Agaete og flåtedirektøren i fergeselskapet Fred Olsen åpnet strendene igjen. De hevdet det ikke var funnet forurensning i området etter ulykken.
Ifølge plattformen Salvar Agaete gikk åpningen av strendene mot resultatene i rapporten. I tillegg mener miljøplattformen at arbeidet med å fjerne dieselsøl og annen forurensning etter ulykken ikke ble godt nok utført.
Kommunen brukte mindre effektiv metode
Ekspertene skal ha anbefalt bruk av absorberende matter og spesielle typer bakterier for å fjerne mest mulig forurensning etter at fergen gikk på grunn, men i Agaete ble det valgt å bruke mekaniske og kjemiske metoder for å spre dieselsølet.
Fergedramaet varte i en uke:
Førstnevnte metode fjerner mer forurensning, men bruker lengre tid på prosessen. Denne ble brukt ved Muelle Viejo-stranda, der miljødepartementet selv stod for arbeidet, men ble ikke brukt ved Las Nieves-stranda som kommunen hadde ansvar for.
Hevdet det var enkelt å fjerne
Både Fred Olsen og havnemyndighetene gjentok flere ganger i etterkant av ulykken av dieselsølet var enkelt å fjerne og at mesteparten av dette ville løse seg opp raskt.
Det er ikke den internasjonale organisasjonen ITOPF enig i, skriver La Provincia, som påpeker at de mener hele 90% av denne typen drivstoff trenger inn i vannsøylen.
Canariavisen har tatt kontakt med Fred Olsen Express og Agaete kommune for en kommentar. De har så langt ikke besvart våre henvendelser.