Nærmer seg kollaps
Rekordmange passasjerer.
Kanariøyenes flyplasser har opplevd et rekordår i 2024 med over 50 millioner passasjerer.
Det viser offisielle tall fra flyplassoperatøren Aena, som tilsvarer Avinor i Norge.
Dette er første gang tallet har passert denne milepælen, etter en økning på 5 millioner fra siste normale år før pandemien, 2019.
Likevel har suksessen sin bakside: flere av øygruppens flyplasser nærmer seg sprengt kapasitet.
Nå krever øyregjeringen økte investeringer fra Aena:
– Flyplassene våre er en gullgruve for Aena, men de får ikke den oppgraderingen de trenger, sier transportsjef i øyregjeringen, María Fernández.
Rekordmange reisende, men lite investeringer
Fra januar til september i fjor tjente Aena 1,45 milliarder euro, en økning på 27 % sammenlignet med året før.
Det fremkommer av selskapets egne inntektsrapporter.
En betydelig andel av disse inntektene kommer fra Kanariøyene, som sto for 16,3 % av passasjertrafikken i Spania i perioden.
Til tross for dette har de kanariske flyplassene kun fått tildelt 171 millioner euro i investeringer for perioden 2022–2026 – langt mindre enn det som trengs for å modernisere og utvide infrastrukturen.
Overbelastede terminaler
Kravet fra transportsjef Fernández kommer etter gjentatte kaos-dager på flyplassen i høst og vinter, der flyplassene har slitt med underbemanning.
I tillegg førte en omfattende teknisk svikt til at alle måtte sjekkes inn med penn og papir tidligere i vinter.
Problemet med manglende investeringer ble også tydelig i november i fjor, da britiske turister på Tenerife Sør ble stående pass-faste på grunn av lange køer. Det samme har skjedd flere ganger, blant annet på Lanzarote.
Flyplassen i Lanzarote nådde i 2024 92 % av sin kapasitet, mens Tenerife Nord allerede i 2023 var oppe i 94 %.
– Enkelte terminaler mangler fortsatt passasjerbroer. Med dagens passasjertall er dette helt uakseptabelt, understreker Fernández.
Vil ha kanarisk stemme i Aena-styret
Den kanariske regjeringen har lenge ønsket seg en plass i styret til Aena.
– Passasjervolumet på Kanariøyene alene gir nok tyngde for argumentet om at øyene skal ha en plass i styret, sier Fernández.
Brasil får milliardinvesteringer
Transportsjefen er også kritisk til at Aena investerer over én milliard euro i flyplasser i Brasil. Samtidig får Kanariøyene smuler fra det delvis offentlige selskapet, mener Fernández.
– Det er nesten seks ganger mer enn det som er satt av til Kanariøyene.