ROT: Kjøkkenet er ikke fikset av forsikringsselskapet.

Nordmenn frustrert over spansk forsikringsselskap: – Blir møtt med taushet og inkompetanse

Silvana Åland må punge ut mellom 5000 og 6000 euro fra egen lomme.

Publisert Sist oppdatert

Flere skandinaviske kunder på Gran Canaria sliter med dårlige erfaringer med forsikringsselskapet Hogar, som er tilknyttet den spanske storbanken Santander.

Blant dem er norske Silvana Åland, som har opplevd store problemer etter en vannlekkasje i sin leilighet i Playa del Cura.

Forsikringssak ble lukket uten løsning

Åland meldte fra om en vannlekkasje i sin leilighet på Monsenor til Hogar Forsikring den 23. juli 2023. 

Etter en lang rekke telefonsamtaler, besøk til banken og møter med ulike håndverkere, ble saken i oktober 2024 plutselig avsluttet – uten at skadene var ordentlig utbedret. 

I stedet fikk hun utbetalt 550 euro, et beløp langt fra tilstrekkelig til å dekke kostnadene for reparasjoner og nytt kjøkken.

– Arbeidet som ble gjort var elendig. Rørleggere, snekkere og malere kom i tilfeldig rekkefølge, og ingen ville ta ansvar. Til slutt sto jeg igjen med et halvveis demontert kjøkken og vegger som ikke var ferdig reparert, forteller Åland til Canariavisen.

SKUFFET: Silvana Åland.

Mangler kommunikasjon og profesjonalitet

Ifølge Åland er det umulig å få kontakt med selskapet via e-post eller andre skriftlige kanaler, da de kun kommuniserer via telefon – og ofte avbryter samtaler når kunden prøver å følge opp saken.

– Det finnes ingen skriftlig dokumentasjon fra deres side. Ingen rapporter, ingen e-poster, ingenting. Når vi forsøker å få svar, blir vi avvist eller henvist til nye kontaktpersoner som heller ikke følger opp, sier hun.

Sibell fra Sibell Property i Playa del Cura har bistått Åland i prosessen, men etter dette har det ifølge Åland bare vært enda vanskeligere å få et godt svar. 

– Forsikringsselskapet begynte å avbryte samtaler å gjorde seg enda vanskeligere å få kontakt med.

MUGG: Kjøkkenet bærer preg av store muggskader.

Flere nordmenn rammet

Nordmannen er ikke alene om å slite med Hogar Forsikring. Hun kjenner til minst tre andre personer – to nordmenn og en skotsk kvinne – som har opplevd lignende problemer.

– Alle har fått samme behandling. Arbeid som aldri blir fullført, manglende kommunikasjon og saker som plutselig blir lukket uten at kundene får beskjed.

For Åland betyr forsikringsselskapets manglende oppfølging at hun nå må betale for alt av reparasjoner selv – en kostnad som kan beløpe seg til 5000–6000 euro bare for nytt kjøkken, i tillegg til veggarbeid.

– Som kjøkkensjef av yrke er det frustrerende å ikke kunne lage mat hjemme. Kjøkkenet lukter mugg, og inneklimaet er dårlig. I over et år har jeg vært nødt til å spise ute, noe som blir svært kostbart, forteller hun.

Santander og Hogar ønsker ikke å kommentere saken, skriver de på e-post til Canariavisen. 

- Vi uttaler oss ikke om våre kunder av hensyn til personvernet, sier pressetalsperson Victoria Ceregido til Canariavisen.

Powered by Labrador CMS