Turistsatsing slaktes: – Hva hjelper bærekraft hvis turistene må vandre rundt i ruiner?
Øyregjeringen vil modernisere turismen med digitalisering og bærekraft. Satsningen slaktes i kanarisk avis.

Den kanariske regjeringen har annonsert en investering på 4,1 millioner euro i seks prosjekter som skal modernisere øyenes turismemodell.
Digitalisering, bærekraft og nye økonomiske strategier er nøkkelordene i denne satsingen, som ifølge øyregjeringen skal styrke destinasjonens konkurranseevne.
Men ikke alle er overbevist om at dette er penger godt brukt.
I en lederartikkel publisert i avisa Maspalomas 24H, peker avisa på at ett av de mest fremtredende initiativene er «Canary Islands: Volcano Destination», som får 470 000 euro for å markedsføre øyenes vulkanske landskap som turistattraksjon.
- Vulkanturisme neppe er noen nyhet på Kanariøyene, hvor nasjonalparker som Timanfaya og Teide har tiltrukket seg besøkende i flere tiår, skriver Maspalomas 24H.
Forskjellen nå?
Ifølge avisa har prosjektet ganske enkelt «fått et pompøst navn og en subsidie».
Blant de andre prosjektene finner vi avfallshåndtering i turistsektoren.
- Fordi tilsynelatende har ingen tidligere innsett at søppel må håndteres, skriver avisa.
Også digitalisering av turismen er en del av planen, men avisa er ikke imponert:
- Som om problemet på Kanariøyene er at turister ikke kan bestille utflukter på nettet, skriver de.
Regjeringen har også definert 14 strategiske satsingsområder for å skape mangfold i økonomien, inkludert helseturisme, den blå økonomien og audiovisuelle produksjoner.
- All den tid hoveddelen av Kanariøyenes økonomi fortsatt avhenger av turister som kommer for å sole seg og bruke penger på barer, mener Maspalomas 24H.
Samtidig som det brukes store penger på moderniseringen, mener avisa at turistområdene forfaller.
- Eldende turistområder, skyhøye boligpriser for fastboende og en nærmest total avhengighet til turoperatører, som Maspalomas 24H kaller det.
Spesielt Playa del Inglés trekkes frem som et eksempel på denne motsetningen.
- Mens det snakkes om modernisering, fortsetter forfalne kjøpesentre, urbant forfall og manglende investeringer å prege destinasjonens image, mener de.
Hotell- og næringslivsaktører har i årevis advart om behovet for rehabilitering av disse områdene. At turistområdene forfaller er også noe Canariavisen har skrevet om tidligere.
- Men øyregjeringen prioriterer i stedet brosjyrer, grønnvasking i bærekraftens navn og markedsføringsstrategier. Metro-kjøpesenteret er bare toppen av isfjellet i et strukturelt problem. Hva er nytten med bærekraftig turisme hvis turistene må vandre rundt i ruiner, avslutter avisa.